Fidelity: Nog geen groene containerschepen aan de horizon

Fidelity: Nog geen groene containerschepen aan de horizon

Infrastructuur Energietransitie
Transport logistiek.png

Een zeecontainer boeken van Shanghai naar Rotterdam was dit jaar tien keer zo goedkoop als het jaar ervoor, toont Fidelity in deze grafiek. De vermogensbeheerder waarschuwt voor de schommelingen in transporttarieven die plannen voor een groenere containervloot in de weg kunnen gaan zitten.

De prijsstijging begon tijdens de pandemie toen de sluiting van havens in China, Europa en de Verenigde Staten leidde tot een impasse. De daaropvolgende mismatch tussen vraag en aanbod dreef de verzendkosten omhoog. De winst die hieruit voortkwam, zorgde bij veel zeevaartmaatschappijen voor een impuls om nieuwe, groenere schepen aan te schaffen.

Daarna keerde het tij. De huidige vraag vertegenwoordigt maar 30% van de beschikbare vloot. De prijzen per container zijn daardoor teruggevallen naar tarieven die we sinds 2016 niet meer zagen. Volgens Fidelity vallen de scheepvaartmaatschappijen tussen wal en schip met de stijgende kosten en ze waarschuwt dat de prijzen kunnen blijven steken op dit lage niveau.

Op korte termijn noemt Fidelity de prijsdaling positief voor centrale banken die kijken naar inflatie en voor bedrijven in de toeleveringsketen die onder druk staan. Maar op lange termijn voorziet de vermogensbeheerder gevolgen voor de verduurzamingsplannen van de transportbedrijven.

De dieselschepen zijn namelijk verantwoordelijk voor veel uitstoot. Om netto nul te bereiken, moeten alle schepen vervangen worden en zullen alternatieve brandstoffen beschikbaar moeten komen. Analisten van Morgan Stanley gaan ervan uit dat de brandstofkosten verdubbelen en schatten dat de vrachttarieven met 20 tot 40% moeten stijgen op dat te compenseren.

Fidelity concludeert dat zonder winst, of op zijn minst vrije kasstroom, verduurzamen voor deze sector buitengewoon moeilijk wordt.

05122023 Fidelity