DNB: Verzekeraars bereiden zich voor op Solvency II-herziening

DNB: Verzekeraars bereiden zich voor op Solvency II-herziening

Rules and Legislation Insurance companies

Op uitnodiging van DNB heeft de Nederlandse verzekeringssector een impactanalyse gemaakt van de wijzigingen als gevolg van de herziening van Solvency II (SII) die in januari 2027 ingaat.

Ten tijde van de uitvraag was de Level 2-regelgeving nog niet definitief, waardoor deze uitvraag vooral kwalitatieve inzichten heeft opgeleverd. De kwantitatieve uitkomsten worden dit jaar daarom niet gepubliceerd.

De impactanalyse laat zien dat Nederlandse verzekeraars grotendeels goed op de hoogte van de aankomende wijzigingen in de SII-regelgeving. Uit de resultaten die met DNB zijn gedeeld blijkt dat een groot deel van de verzekeraars goed geïnformeerd is, terwijl de overige respondenten gedeeltelijk op de hoogte zijn.

Een ruime meerderheid van de verzekeraars heeft al in kaart gebracht welke interne processen en beleidsdocumenten door de wijzigingen aangepast moeten worden. Veel verzekeraars hebben bovendien een planning opgesteld om de wijzigingen door te voeren en geven aan dat ze hierbij op schema liggen. Slechts een klein aantal verzekeraars heeft hier nog geen duidelijkheid over, maar verwacht geen complicaties.

In dit artikel zetten we de belangrijkste uitkomsten van de impactanalyse op een rij. 

Door aanpassingen in de berekening van technische voorzieningen en de Solvency Capital Requirement (SCR) moeten verzekeraars keuzes maken: 

  • Volatility Adjustment (VA) en Undertaking Specific Adjustment (USA): Geen verzekeraar verwacht de VA voor het eerst of opnieuw aan te vragen vanwege de wijzigingen. Bijna een derde van de verzekeraars overweegt een aanvraag voor de USA bij DNB in te dienen. Verzekeraars geven aan dat de wijzigingen in de berekening van de VA impact heeft op het verslaggevingsproces. Dit speelt bijvoorbeeld bij de bepaling van de Credit Spread Sensitivity Ratio (CSSR). Deze ratio is ondernemingsspecifiek. De benodigde informatie voor de berekening van de CSSR zal op tijd beschikbaar moeten worden gemaakt om het verslaggevingsproces van de verzekeraar niet te verstoren.  
  • Infaseren van de alternatieve extrapolatiemethode voor de Risk Free Rate (RFR): Slechts een zeer klein aantal verzekeraars overweegt een verzoek aan DNB te doen om van deze mogelijkheid gebruik te maken. 
  • Long-Term Equity (LTE): Een klein deel van de verzekeraars overweegt een deel van de aandelen te gaan classificeren als LTE. 

Kapitaalbeleid

De SII-herziening leidt bij verzekeraars tot een andere berekening van het kernvermogen en van het vereiste kapitaal. Verzekeraars hadden op het moment van de uitvraag nog geen wijzigingen voorzien in hun kapitaal- en dividendbeleid.

Financiële stabiliteit en duurzaamheid 

Verzekeraars dienen onder de herziene regelgeving macro-economische ontwikkelingen te analyseren, wat bij verschillende verzekeraars al onderdeel is van stress-scenario's in de Own Risk and Solvency Assessment (ORSA).

Tegelijkertijd dienen verzekeraars ook na te gaan of zij impact hebben op macro-economische ontwikkelingen, maar verzekeraars verwachten dat deze impact beperkt is. De herziene regelgeving vraagt daarnaast van verzekeraars dat ze plannen maken met betrekking tot duurzaamheid.

De meeste grote verzekeraars hebben nu al een transitie- of duurzaamheidsplan opgesteld. Kleinere verzekeraars beschikken doorgaans nog niet over een dergelijk plan. Deze instellingen zullen het tijdig op een proportionele manier vorm dienen te geven. 

Proportionaliteit  

Ten aanzien van proportionaliteitmaatregelen is de verwachting dat een aantal verzekeraars de SNCU-status zal aanvragen om te worden geclassificeerd als een Small and Non-Complex Undertaking. Daarnaast verwachten sommige verzekeraars als niet-SNCU een aanvraag te zullen doen voor één of meerdere proportionaliteitsmaatregelen.  

De verwachtingen van verzekeraars over wat de verlichtingen qua impact zullen betekenen lopen sterk uiteen.  

Groepstoezicht 

De herziening van de regelgeving voor groepstoezicht heeft vooral invloed op de groepsstructuur. Voor een aantal verzekeraars betekent de SII-herziening een uitbreiding van de reikwijdte van de groep (met name voor zogenaamde horizontale groepen) of een wijziging van de kwalificatie van de moederonderneming (van Gemengde Verzekeringsholding naar Verzekeringsholding). Dit kan een vergroting van de scope of de intensiteit van het groepstoezicht tot gevolg hebben. 

Verder valt op dat een aantal verzekeraars die op dit moment onderdeel zijn van een groep dat niet hebben ingevuld in de impactanalyse. Dit geldt met name voor verzekeraars met een Gemengde Verzekeringsholding als moeder, met de meest beperkte vorm van groepstoezicht tot gevolg.  

Het is belangrijk dat verzekeraars nagaan of ze op dit moment onderdeel zijn van een groep. Alleen op die manier kan een goede inschatting van de impact van de SII-herziening op het groepstoezicht worden gemaakt.  

De uitvraag in 2026 

DNB gaat de uitvraag in 2026 herhalen. De nieuwe uitvraag zal op onderdelen worden aangepast, en onder meer uitgaan van de wijzigingen in de Gedelegeerde Verordening Solvency II.