Sarah Raymakers on working in the financial sector: 'Success does not only depend on your CV'

Sarah Raymakers on working in the financial sector: 'Success does not only depend on your CV'

Labor force
Sarah Raymakers 980 x 600 (foto archief Foremost Partners).jpg

This interview was originally written in Dutch. This is an English translation.

Although the labour crunch eased slightly in the second half of last year, unemployment in the Netherlands has been at a historically low level for some time. Recent CBS figures show that for every 100 unemployed, there are over 106 vacancies. With this, CBS calls the labour market still ‘strained’. How do young professionals experience this? Financial Investigator spoke to Sarah Raymakers, Analyst at New Amsterdam Group.

Welke invloed heeft de krappe arbeidsmarkt op jou?

'Als ik naar mijn omgeving kijk, merk ik dat bedrijven door de krappe arbeidsmarkt steeds creatiever worden in het aantrekken van talent. Veel bedrijven bieden nu flexibele werktijden en mogelijkheden om op afstand te werken. Het wervingsproces lijkt ook steeds vroeger te beginnen. Door inhousedagen of netwerkevenementen via community platforms voor studenten te organiseren, spreken bedrijven een jongere doelgroep aan. Op die manier proberen ze talent in een vroeg stadium van hun carrière aan zich te binden.'

Hoe kan een werkgever aantrekkelijk zijn/blijven voor jong talent?

'Een werkgever die aantrekkelijk wil zijn en blijven voor jong talent moet niet alleen financiële voordelen bieden, maar ook investeren in de bedrijfscultuur en de ontwikkeling van zijn medewerkers. Dit kan door initiatieven aan te bieden zoals mentorprogramma's, trainingen of de mogelijkheid om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen. Ik zie ook hoe belangrijk het is om jonge mensen niet alleen de kans te geven om te leren, maar ze ook verantwoordelijkheid te geven en ze te ondersteunen bij het opbouwen van hun netwerk. Uiteindelijk hangt succes vaak niet alleen af van wat er op je CV staat, maar ook van de relaties die je in de loop der jaren opbouwt.

Naar mijn mening kunnen werkgevers die dit erkennen en erin investeren zich echt onderscheiden. Ze laten zien dat ze niet alleen aan de korte termijn denken, maar ook aan de persoonlijke groei en het succes van hun werknemers op de lange termijn.'