Natixis IM: Tijd dat China belangrijkste motor wereldwijde groei was, is voorbij

Natixis IM: Tijd dat China belangrijkste motor wereldwijde groei was, is voorbij

China
China Chinese Vlag (Shutterstock)

Decennialang was China de belangrijkste motor voor wereldwijde groei. Die tijden zijn voorlopig voorbij, betoogt Nicolas Malagardis, Market Strategist bij Natixis Investment Managers. 'De huidige uitdagingen in de Chinese productie-, bouw- en infrastructuursector rechtvaardigen een kritische evaluatie van de groeivooruitzichten.'

De laatste jaren vertoont de Chinese economie tekenen van toenemende stress in de verwerkende industrie, de bouw en infrastructuur. Volgens Malagardis heeft dat waarschijnlijk te maken met de ongekende stijging van investeringen in fixed assets. 'Dat steeg de afgelopen jaren naar 40% van het bbp, een getal dat aanzienlijk hoger ligt dan in de Verenigde Staten en Europa', aldus Malagardis.

Volgens Malagardis vormt overproductie in China een groot probleem. De elektrische voertuigensector kampt bijvoorbeeld met productieproblemen. Agressieve investeringen met overheidssubsidies hebben geleid tot een overschot aan zowel EV's als EV-batterijen. Dit overschot is groter dan de binnenlandse vraag, die op haar beurt weer afneemt door verminderde subsidies aan consumenten van EV's en een algemeen zwakke binnenlandse vraag.

Tegelijkertijd wordt China geconfronteerd met toenemende handelsbarrières voor de export van EV’s, vooral naar de VS en Europa. Dit bemoeilijkt en bedreigt de internationale expansieplannen van EV-fabrikanten.

De vastgoedsector is China’s meest urgente zorg, met de financiële problemen van China's grootste vastgoedontwikkelaar Evergrande als leidend voorbeeld. De liquiditeitscrisis van Evergrande bracht de aanzienlijke schuldenlast van de hele sector aan het licht.

'Zorgelijk, als je ziet dat de vastgoedactiviteit goed was voor 25,4% van het Chinese bbp in 2021. De situatie wordt nog verergerd door het grote aantal leegstaande panden, met een geschat leegstandspercentage van 12%', stelt de marktstrateeg.

Het wordt kortom steeds duidelijker dat China niet de belangrijkste motor van de wereldwijde groei zal zijn op de korte en misschien middellange termijn. Malagardis: 'Voor de overgang naar een duurzamer groeimodel dient China haar schulden af te bouwen en de overtollige capaciteit kwijt te raken.'