Bain & Company: Bedrijven investeren in technologie, maar laten kansen op omzetgroei liggen

Bain & Company: Bedrijven investeren in technologie, maar laten kansen op omzetgroei liggen

Artificial Intelligence Technology
Artificial Intelligence AI (credits pixabay, DeltaWorks).jpg

Bedrijven investeren volop in klantrelatiebeheer (CRM) en kunstmatige intelligentie (AI), maar slagen er vaak nog niet in dit te vertalen naar omzetgroei. Volgens Bain & Company’s nieuwste rapport Commercial Excellence and Revenue Growth Agenda 2025 worstelt 70% van de bedrijven met de integratie van hun commerciële strategie in hun technologieplatforms.

Bain ondervroeg meer dan 1.200 senior executives wereldwijd. Hoewel ruim 80% aangeeft gestructureerd te werken aan sales en marketing, zegt 70% dat hun verkoopstrategie onvoldoende aansluit op nieuwe technologie. Slechts één op de vijf bedrijven benut het volledige potentieel van hun CRM- en omzettechnologieën.

AI is alomtegenwoordig – maar nog niet optimaal benut

Vrijwel alle ondervraagde bedrijven zetten AI inmiddels in voor verkoop- en marketingdoeleinden. 62% heeft meerdere AI-toepassingen op schaal uitgerold, en 57% zegt dat deze hun verwachtingen overtreffen. Toch geven veel bedrijven toe dat datakwaliteit nog tekortschiet: incomplete of inconsistente data en gebrekkige technologische configuratie beperken het rendement.

'Succes met AI vraagt om een systematische, meetbare aanpak,' stelt Laurens-Jan Olsthoorn, technologie expert en partner bij Bain Amsterdam. 'De koplopers investeren niet alleen meer in technologie, ze koppelen deze investeringen ook direct aan commerciële doelstellingen.'

Prijsdruk en marges: nieuwe uitdagingen in een post-inflatie tijdperk

Met de inflatie op retour wordt het voor bedrijven moeilijker om prijsverhogingen door te voeren. Waar  kosteninflatie voorheen prijsstijgingen legitimeerden, is het doorbereken van prijsverhogingen nu uitdagender. Volgens Bain ziet 67% van de bedrijven concurrentie, klantresistentie en gebrek aan datagestuurde prijsstrategieën als belangrijkste obstakels.

Focus op productiviteit

Naast technologie en prijsstrategie vormt productiviteitsgroei een derde speerpunt. Meer dan de helft van de ondervraagde bedrijven verwacht de commerciële productiviteit in 2025 te verbeteren, met name door betere coaching van verkoopteams, verfijnde klantsegmentatie en optimalisatie van marketinguitgaven.

Opvallend is dat sectoren als medische technologie, machinebouw, informatiediensten, logistiek en telecom het meest optimistisch zijn over hun productiviteitsverbetering.

De kern: technologie is geen wondermiddel

Bain’s analyse maakt duidelijk dat technologie op zichzelf geen garantie is voor groei. Zonder een doordachte commerciële strategie, robuuste data-infrastructuur en focus op productiviteit, blijft ook de meest geavanceerde AI-oplossing onderbenut.

Bedrijven die technologie slim weten te koppelen aan hun commerciële strategie en deze koppeling meten en bijsturen zijn volgens Bain beter in staat om hun groeipotentieel in 2025 en daarna volledig te ontsluiten.