LFDE: Should I stay or should I go?

LFDE: Should I stay or should I go?

Politiek Frankrijk

Sinds in Frankrijk premier Lecornu op zondag 5 oktober om acht uur zijn regeringsploeg voorstelde, weerklinkt een echo van 'Should I Stay or Should I Go' van  de band The Clash tot in de hoogste regionen van de overheid: van het Élysée, waar de president zetelt, tot Matignon, de ambtswoning van de premier, en in alle ministeries en het parlement.

Of er een uitweg uit de politieke crisis wordt gevonden blijft op dit moment koffiedik kijken, maar de directe gevolgen ervan voor de economie en de markten zijn wel al zonneklaar. Dat stelt Clément Inbona, portfoliomanager bij La Financière de l’Échiquier (LFDE).

Door nog geen 14 uur na zijn aanstelling alweer zijn ontslag in te dienen, heeft premier Sébastien Lecornu de vorige kortst zetelende regeringen uit de Franse geschiedenis, ten tijde van de Derde en Vierde Republiek, gezwind het nakijken gegeven en een nieuw record gevestigd. Dat hij tegelijk ook de prijs voor de langste regeringsvorming ooit in de wacht sleepte, zegt iets over hoe diep de politieke crisis is waarin Frankrijk verzeild is geraakt.

Zodra het nieuws van zijn ontslag bekend raakte, reageerden de financiële markten door op Franse staatsobligaties een hogere risicopremie in verhouding tot de referentierentes in de buurlanden te eisen. De tienjaarsrente ligt nu hoger in Frankrijk dan in Spanje, Portugal, Griekenland of Italië, de vier landen die in het vorige decennium in het oog van de staatsschuldenstorm stonden. Die hoge rente zal pijnlijke gevolgen hebben op de vastgoedmarkt en voor de obligaties van Franse bedrijven, al kunnen sommige daarvan nu paradoxaal genoeg goedkoper lenen dan de Franse staat.

De politieke crisis weegt ook op het gemoed van huishoudens en ondernemers, die sowieso al weinig vertrouwen hadden in de toekomst. Volgens de metingen van het INSEE stond het ondernemersvertrouwen in september dicht bij het laagste peil sinds de coronacrisis. De huishoudens hadden al de hoogste spaarquote sinds de jaren 1970 (op de coronaperiode na), wat duidelijk wijst op een wankel consumentenvertrouwen.

Tot slot is deze nieuwe wending evenmin goed nieuws voor de overheidsfinanciën. Ongeacht de uitkomst – de vorming van een nieuwe coalitieregering, de ontbinding van het parlement of zelfs het vertrek van de president – lijkt een doortastende aanpak van de begroting voor 2026 immers weinig waarschijnlijk. Na ratingbureau Fitch publiceren Moody's en S&P op respectievelijk 24 oktober en 28 november hun kredietrating voor de Franse overheid. Het is moeilijk te geloven dat zij die niet zullen verlagen of op z''n allerminst negatieve vooruitzichten zullen uiten.

Op de aandelenmarkten tonen beleggers zich wantrouwig: Franse aandelen raken sinds de ontbinding van het parlement in juni 2024 steeds verder achterop bij de rest van de eurozone. Sinds 6 oktober is die kloof nog wat verder uitgediept, tot bijna 13% gemeten naar de indices van MSCI.

Op de B-kant van de single Should I Stay or Should I Go? van The Clash stond destijds het nummer Straight to Hell. Hopelijk is de Franse economie een minder demonische toekomst gegund.