J.P. Morgan Private Bank: Revolutie in Europese sector luxegoederen creëert beleggingspotentieel

J.P. Morgan Private Bank: Revolutie in Europese sector luxegoederen creëert beleggingspotentieel

Aandelen
Consument.jpg

Er vindt een ingrijpende verschuiving plaats in de sector voor luxegoederen. Ambachtelijkheid en exclusiviteit, lang geassocieerd met kwalitatief hoogwaardige goederen, raken meer en meer verweven met digitale transformatie en veranderende demografieën. Dit creëert een schat aan beleggingskansen.

'Vooral Europa profiteert hiervan omdat het de thuisbasis is van ongeveer 90% van de wereldwijd genoteerde luxegoederen bedrijven,' stelt Grace Peters, Global Head of Investment Strategy bij J.P. Morgan Private Bank.

De digitale transformatie en veranderende demografieën wijzigen de manier waarop luxegoederenbedrijven omgaan met hun klanten. Bedrijven hebben zich snel en succesvol aangepast aan online verkoopkanalen, met een strategie van gepersonaliseerde digitale koopervaringen.

Consultantbedrijf Bain & Co. voorspelt dat websites tegen 2030 een aanzienlijk marktaandeel van 32%–34% kunnen claimen voor luxe-aankopen. 'De digitale strategie is een daverend succes gebleken en trekt nieuwe consumenten aan die steeds comfortabeler zijn met het online betalen van grote aankopen', verklaart Peters.

Europa is het epicentrum van deze digitale renaissance in de luxesector, met ongeveer 90% van de wereldwijd genoteerde luxegoederen bedrijven. Een groeiende consumentenbasis in opkomende economieën (EM), samen met opgekropte vraag, met name van Europese consumenten die ruim in hun spaargeld zitten, versterkt verder de fundamenten voor de toonaangevende luxebedrijven van Europa.
Aandelenkoersen lijken aantrekkelijk. Te midden van onzekerheid over de Europese economie en zorgen over het groeiperspectief van China, daalden luxe aandelen de afgelopen maanden. De top 10 bedrijven verloren $190 miljard aan marktwaarde, of ongeveer 17%, sinds eind maart. Beleggers die willen profiteren van de langetermijngroeivooruitzichten van de industrie kunnen een aantrekkelijk instapmoment vinden.

Digitale transformatie en demografische verandering doen een duit in het zakje

De luxesector verwacht een groeiende klantenbasis, naar schatting 500 miljoen in 2030 (tegenover ongeveer 400 miljoen in 2022), die steeds meer gedomineerd wordt door welgestelde consumenten.
De groei van de luxemarkt hangt af van de concentratie van uitgaven onder de welgestelden, een fenomeen dat bekend staat als het ‘Wealth Effect’. Volgens Bain & Co. waren de rijkste 2% van de wereldwijde consumenten in 2022 goed voor 40% van de luxe-uitgaven, wat een opmerkelijke stijging is ten opzichte van 35% in 2009.
Bain & Co. schat dat de wereldwijde luxemarkt in 2023 een omvang van €1,5 biljoen zal bereiken, een stijging van 8% - 10% ten opzichte van 2022. De concurrentie om klanten binnen te halen kan intensiveren als de economische groei in 2024 vertraagt (zoals Grace Peters verwacht) en aspirant-luxeconsumenten hun uitgaven verminderen. De waarschijnlijke uitkomst is dat de sterkste luxemerken nog sterker zullen worden.
'De fundamenten voor de toonaangevende Europese luxebedrijven zijn sterk. Wij geloven dat de vraag robuust zal blijven. En in een omgeving van over het algemeen hoge inflatie zou de sector de prijsstabiliteit die het al tientallen jaren heeft, kunnen handhaven', zegt Peters.

Groeigebieden: Jonge consumenten en consumenten in opkomende markten 

Na de pandemie zien we meer jongere consumenten met een groeiende interesse in duurzame levensstijlen. Deze gevoeligheid speelt goed in op de aantrekkingskracht van de luxesector: 'koop minder, koop beter'.

Consumenten in opkomende markten winnen aan kracht. Tegen 2030 komen er ongeveer 70 miljoen midden- en hooginkomensconsumenten in opkomende economieën bij, schat Bain & Co. Hoewel het herstel van China (en vooral de worstelende vastgoedmarkt) onlangs het consumentensentiment heeft gedrukt, zullen de uitgaven aan luxegoederen door Chinese consumenten naar verwachting herstellen in 2024.
Nieuwe luxemarkten, zoals India, Zuidoost-Azië en Afrika, lijken veelbelovend. India steekt erboven uit als een rijzende ster. Het land zal tussen 2022 en 2030 naar schatting 35 - 40 miljoen nieuwe consumenten met een midden- of hoog inkomen verwelkomen, wat betekent dat de luxemarkt tegen 2030 3,5 keer zo groot kan worden als nu.

Europa bespaart

In Europa lijken consumenten van plan te zijn een deel van hun extra besparingen te besteden die ze sinds de uitbraak van COVID hebben opgebouwd. Tussen eind 2019 en het tweede kwartaal van 2023 hebben huishoudens in het eurogebied ongeveer €1 biljoen meer aan besparingen opgebouwd dan anders het geval zou zijn geweest.

'We geloven niet dat het geld dat tijdens de pandemie opzij is gezet tot een brede stijging in consumptie zal leiden. Maar zelfs als we rekening houden met een aanzienlijke mate van consumentenvoorzichtigheid, zal waarschijnlijk een deel van de besparingen worden uitgegeven, wat de voortdurende uitgaven aan hoogwaardige goederen zal ondersteunen', concludeert Peters.