MFS: Nieuwe verdienmodellen leggen beleggers geen windeieren

MFS: Nieuwe verdienmodellen leggen beleggers geen windeieren

Obligaties
Vooruitzichten silver lining.jpg

Beleggers lijken de pijn van het laatste kwartaal van 2018 te zijn vergeten. Ze zijn weer volop in aandelen en obligaties met meer risico gestapt. Dat werpt de vraag op of beleggers destijds te pessimistisch waren of dat ze nu domweg te optimistisch zijn. Volgens Rob Almeida, beleggingsstrateeg bij vermogensbeheerder MFS is het antwoord op beide stellingen: ja. “De markt heeft de neiging om recente gebeurtenissen beter te onthouden dan zaken die in het verleden speelden. Bovendien wordt de markt heen en weer gesleurd door informatie die er eigenlijk niet toe doet. Zijn de feiten sinds het vorige kwartaal echt dusdanig veranderd om zoveel volatiliteit te veroorzaken?”

Beleggers klampten zich in de eerste paar maanden van dit jaar vast aan de veranderde toon van de centrale banken, vooral die van de Fed die een meer dovish houding aannam, hoopten op een ‘wapenstilstand’ in de handelsoorlog tussen de Amerikanen en de Chinezen en aan de langste shutdown ooit in Washington.

“Dit soort macro-gebeurtenissen zijn nooit goed te voorspellen. Zouden ze eigenlijk wel meegenomen moeten worden in beleggingsaannames? De fundamentals onder bedrijven en sectoren zijn de motor achter cashflows, dus misschien moet de vraag luiden: Is macro-informatie gewoon ruis als het gaat om activaprijzen? Wat is er eigenlijk veranderd?”, vraagt Almeida zich af.

"De bedrijven maken veel winst, vooral in de VS, maar dat neemt wel af. De waarderingen zijn echter redelijk te noemen. ‘Billijk” is een term die veel wordt gebruikt. Maar billijk is gebaseerd op de winsten van de afgelopen 12 maanden en nu die dreigen te dalen, zijn de waarderingen dan nog wel redelijk?"

Andere beoordeling van sectoren

Almeida noemt een aantal voorbeelden van sectoren die zodanig van bedrijfsmodel zijn veranderd dat MFS ze anders is gaan beoordelen. "Tijdens deze conjunctuurcyclus met lage groei hebben internetplatforms en technologiebedrijven overal ter wereld en in alle sectoren geraakt, waardoor bedrijfsmodellen op zijn kop zijn gezet. Als een producent van videospelletjes één populair spelletje wist te produceren konden ze daar jarenlang financieel op leunen. Tegenwoordig worden de spelletjes niet meer in winkels verkocht maar direct online aan de consument. Hierdoor zijn de kosten aanzienlijk gedaald en de marges gestegen", zegt Almeida.

"De afgelopen 18 maanden is er echter een nieuw verdienmodel ontstaan: gratis computerspellen die met meerdere mensen gespeeld worden op de markt gekomen. Zo is het populaire computerspel Fortnite in principe gratis te spelen, maar gamers kunnen er allerlei extra's voor aanschaffen. Dit verdienmodel legt ontwikkelaars bepaald geen windeieren", weet Almeida.

"Ook in de cruise-wereld is er sprake van een verschuiving. Het gaat passagiers niet alleen meer om waar het schip heen vaart, entertainment is net zo belangrijk. Mensen zijn bereid meer geld aan boord uit te geven als er op het schip ook iets te beleven valt. Zo komt er meer cashflow voor de cruisebedrijven vrij in een sector die van oudsher zwaar leunt op de banken voor voorfinanciering", zegt de MFS-beleggingsstrateeg.

Almeida: "Beleggen is eenvoudig, maar tegelijkertijd ook heel moeilijk. Heel kort door de bocht: cashflow is de motor achter aandelen- en obligatiekoersen op de lange termijn. Het moeilijkste is om in het gareel te lopen en uitsluitend te focussen op die informatie en data die belangrijk zijn en ruis te negeren."