Allianz Trade: Handelsoorlog ondermijnt herstel reissector

Allianz Trade: Handelsoorlog ondermijnt herstel reissector

Trade conflict
Algemeen (07) omhoog stijging on the move.jpg

Na corona dreigt een nieuwe klap voor de internationale luchtvaart- en toerismesector. De handelsoorlog jaagt de luchtvaartsector op kosten en remt de vraag naar reizen af (vooral naar de VS). Kredietverzekeraar Allianz Trade schetst een somber vooruitzicht voor de trans-Atlantische luchtvaart.

Johan Geeroms, Director Risk Underwriting Benelux van Allianz Trade: 'De importtarieven gaan niet over vliegtickets, hotelovernachtingen of georganiseerde reizen. Toch zijn de effecten voor de reisbranche fors. Ook in Nederland. Op de eerste plaats ondermijnt economische onzekerheid de reislust. Ook zorgt de handelsoorlog voor hogere kosten voor luchtvaartmaatschappijen; dat gaan we terugzien in de ticketprijzen. Kijk je naar Nederland, dan is Schiphol natuurlijk een cruciale hub voor trans-Atlantisch verkeer. Reizigers keren Amerika de rug toe. Dat betekent minder toeristen, minder tickets, minder overnachtingen, minder dagbestedingen.'

Onderzoek van Allianz Trade laat zien dat de toeristenstroom in Duitsland en Spanje richting VS daalde met respectievelijk -28% en -25% in maart. Geeroms: 'Diezelfde trend geldt voor Nederlandse reizigers. Reisbureaus melden voor dit jaar een duidelijke afname van het aantal boekingen naar de VS. Ik verwacht dat luchtvaartmaatschappijen de capaciteit die hierdoor vrijvalt zullen benutten voor andere langeafstandsroutes, zoals richting Azië en Afrika. Reizen in die richting zitten nu al in de lift. Zo ontstaan er voor de reissector ook nieuwe kansen. Door andere markten te bewerken en samenwerking aan te gaan met niet-Amerikaanse partners.'

Ondanks handelsoorlog toch groei

Hoewel een deel van de vraag wegvalt, houden Europese luchtvaartmaatschappijen zich prima staande, zo stelt de kredietverzekeraar. De Europese luchtvaart rekent voor 2025 op een gemiddeld omzetgroei van 10%. Mede dankzij flink lagere kerosineprijzen – 22% lager dan vorig jaar – verbeteren de winstmarges. Geeroms: 'Niet alle Europese maatschappijen vliegen op Amerika, zoals Lufthansa, British Airways en Air France KLM. Voor low cost carriers als Ryanair en Easy Jet is de directe impact op de ticketverkoop beperkt. Maar ook zij hebben te maken met aanzienlijke uitdagingen op het gebied van vliegtuigleveringen en kostenbeheer.​'

Kosten vliegtuigproductie schieten omhoog

De tarievenoorlog raakt vliegtuigbouwers hard. Allianz Trade voorspelt dat de prijs van vliegtuigen komende jaren sterk zal stijgen. Geeroms: 'Al vóór de handelsoorlog kampten Boeing en Airbus met leveringsproblemen. Vorig jaar haalden ze slechts 90% van de capaciteit van vóór corona. Door de handelsoorlog nemen de problemen in de toeleveringsketen dit jaar alleen maar toe.' Geeroms verwijst naar de Belgische transport-professor Christa Sys van de Universiteit Antwerpen die treffend schetst hoe de huidige tarievenbonanza zand strooit in het complexe mechanisme van ingewikkelde aanvoerketens van hedendaagse producten. 'Zij denkt dat we soortgelijke vertragingen gaan zien zoals in de coronajaren.'

De wachttijd voor vliegtuigorders is nu al lang en die wordt alleen maar langer. 'Volgens onze researchafdeling bedraagt de wereldwijde orderachterstand 17.000 vliegtuigen. De afgelopen vijf jaar steeg de gemiddelde vliegtuigprijs al met 16%; wij denken dat daar de komende vijf jaar nog eens 20% bijkomt.' Voor Europese maatschappijen zoals Air France-KLM, die deels afhankelijk zijn van Airbus (en in mindere mate van Boeing), betekent dit hogere investeringskosten en vertragingen in vlootvernieuwing. Boeing is bovendien extra kwetsbaar nu landen als China hun bestellingen on hold hebben gezet. 'De markt verschuift richting Airbus wat de druk op het bedrijf alleen maar groter maakt.'