Invesco: De vier drijvers achter industrieel vastgoed

Invesco: De vier drijvers achter industrieel vastgoed

Real Estate
Vastgoed (07)

Vastgoed heeft het niet makkelijk gehad de afgelopen tijd. Door de pandemie zijn we steeds meer vanuit huis gaan shoppen en werken, waardoor de hele sector op zijn kop kwam te staan. Maar tegenover de grote verliezer (retail) staat ook een opvallende winnaar: industrieel vastgoed heeft de huidige trends naar zijn hand weten te zetten en blijft ook de komende jaren een sterke speler.

Vermogensbeheerder Invesco ziet vier belangrijke drijvers achter het succesverhaal:

1) Het cyclische herstel

De vraag naar industrieel vastgoed hangt nauwer samen met werkgelegenheid dan met andere macro-economische factoren als het bbp, retailverkoopcijfers en bedrijfsinventarissen. Nu de werkgelegenheid weer groeit, profiteert industrieel vastgoed daar ook van.

2) Steeds meer e-commerce

De pandemie zorgde ervoor dat de trend van e-commerce in sneltreinvaart terecht kwam. En het eindstation is nog niet bereikt, want de technologie blijft zich ontwikkelen en een steeds groter wordende generatie voelt zich volledig op zijn gemak bij online winkelen. Op de korte tot middellange termijn blijft e-commerce dan ook een significante drijver achter de vraag naar industrieel vastgoed.

3) Liever iets te veel dan net te laat

Door de problemen op de toeleveringsketens van de afgelopen tijd kiezen sommige bedrijven er nu voor om meer inventaris op te slaan: liever iets te veel in huis dan net te laat, dus. Als deze trend aanhoudt kan dit een grote eenmalige boost zijn voor industrieel vastgoed. En de cijfers liegen er niet om: wie zijn inventaris met 1% vergroot, heeft daar 1,7% meer opslagruimte voor nodig. Een verhoging van een luttele 2% tot 3% leidt dus tot twee tot drie jaar extra vraag naar industrieel vastgoed.

4) Onshoring en nearshoring

Niet alleen de pandemie, maar ook de huidige geopolitieke ontwikkelingen zorgen voor een grotere behoefte aan meer diverse toeleveringsketens. Die noodzaak is vooral te zien bij bedrijven die volledig afhankelijk zijn van China, maar het is makkelijker gezegd dan gedaan. Mexico en landen in Zuidoost-Azië zijn qua kosten wellicht net zo aantrekkelijk, maar hebben nog niet genoeg capabiliteit om serieuze concurrentie te vormen.

In Amerika doet president Biden met zijn ‘American Jobs Plan’ zijn uiterste best om de Amerikaanse toeleveringsketens te versterken, maar de effecten daarvan zullen niet alleen vrij marginaal en zeer lokaal zijn, maar ook nog wel een tijdje op zich laten wachten.