KPMG: Auditkwaliteit versterkt met AI

KPMG heeft haar internationale smart auditplatform, KPMG Clara, verder uitgebreid met kunstmatige intelligentie (AI). AI-agenten automatiseren nu routinetaken en ondersteunen bij besluitvorming en rapportages.
Dit helpt meer dan 95.000 accountants wereldwijd om de kwaliteit van controles te verhogen doordat analyses nog diepgaander en tegelijkertijd efficiënter kunnen worden uitgevoerd. Deze vooruitgang zorgt voor een aanpassing van het auditproces dat mensgericht blijft, maar door AI wordt ondersteund.
Ondersteunende AI-agenten
De koppeling van AI-agenten in KPMG Clara verbetert het controleproces en daarmee de betrouwbaarheid van financiële rapportages. AI-agenten zijn virtuele assistenten die zelfstandig taken uitvoeren. Het gaat hier om geautomatiseerde routinetaken en hulp bij data-analyse en documentcontrole. Hierdoor kunnen accountants zich richten op risicovolle taken en sectorspecifieke uitdagingen, wat leidt tot specifiekere controles.
Het AI-platform, ontwikkeld met Microsoft, ondersteunt sinds 2019 het auditproces van KPMG met algoritmes, AI en robotica. Het omvat toepassingen om risico's te identificeren, gegevens te analyseren en processen te stroomlijnen. Dit zorgt voor een consistent, transparant en veilig auditproces. In de komende 12 maanden worden nog extra AI-agenten binnen Clara ingezet en geïntegreerd in controleprocedures en financiële analyses.
John Kamphuis, hoofd van Assurance Transformation bij KPMG, is enthousiast over de ontwikkeling: “Met deze updates kunnen wij ons nog beter richten op waar we goed in zijn. Door repetitieve taken te automatiseren, kunnen we ons beter concentreren op analyses en de interpretatie van resultaten, wat de kwaliteit van onze controles verder versterkt. Daar maken we het verschil.”
Financial Report Analyzer
Een tweede optimalisatie is de inzet van de Financial Report Analyzer (FRA) AI-engine. Deze AI technologie helpt accountants bij het analyseren en beoordelen van toelichtingsvereisten. De nieuwe tool heeft een positieve impact op de tijdsbesteding en controlekwaliteit.
Het blijft mensenwerk
KPMG heeft de afgelopen jaren sterk geïnvesteerd in kwaliteit en innovatie, met als voorbeeld KPMG Clara. Met de inzet van toonaangevende AI-technologieën, hervormt KPMG het controleproces en verbetert de kwaliteit, terwijl accountants het besluitvormingsproces overzien. De mens blijft essentieel voor de kwaliteit, nauwkeurigheid en kritische beoordeling. Vanuit dat oogpunt analyseren data-experts continu de algoritmen om er voor te zorgen dat ze correct functioneren.
Generatieve AI wordt ook toegepast in andere KPMG-diensten zoals Bing Copilot, een AI-assistent voor zoekopdrachten, en GitHub Copilot, een AI-coding assistent voor ontwikkelaars, evenals interne AI-chatbots zoals Advisory GPT. Deze toepassingen helpen medewerkers productiever en effectiever te werken. Hoewel zij zelf de eindverantwoordelijke blijven, kunnen zij zich meer richten op het inhoudelijke en strategische controlewerk.
Door automatisering kunnen auditors zich nu meer richten op strategische vraagstukken in de controle, wat het werk niet alleen interessanter maar ook waardevoller maakt.