Impact Orange Partners: Impact targets vertalen naar concrete positieve impact

Impact Orange Partners: Impact targets vertalen naar concrete positieve impact

Impact beleggen
Gerard Roelofs, Jan Bertus Molenkamp, Michel Iglesias del Sol (foto archief Impact Orange Partners)

Er is ‘goed’ en ‘minder goed’ kapitaal aanwezig. Dat is de overtuiging van Gerard Roelofs, Jan Bertus Molenkamp en Michel Iglesias del Sol, die samen aan de basis staan van Impact Orange Partners, een startup die zich richt op een integrale portefeuilleaanpak voor impactbeleggen. Hun doel is simpel: meer institutioneel kapitaal alloceren naar impactvolle beleggingen ter behoud van de aarde en de maatschappij van morgen.
 
Door Bouko de Groot

 

Wat is jullie definitie van impactbeleggen?

Gerard Roelofs: ‘Als uitgangspunt hangen we de zogenoemde Theory of Change aan om te beoordelen of een belegging wel of niet impactvol is. We stellen vragen zoals: Wat is het maatschappelijk probleem? Gaat mijn kapitaal een verschil maken? Wat willen we bereiken? Hoe gaan we rendement en impact meten? Over wat voor tijdspanne gaan we het verschil dat we maken, meten en monitoren? Met andere woorden: de impactdimensies intentie, additionaliteit, contributie, materialiteit, meetbaarheid, attributie en duur moeten zichtbaar zijn. Dát is impactbeleggen.’

Jan Bertus Molenkamp: ‘Wij bieden ruimte voor een wat ruime definitie van impact. Beursgenoteerde en niet-beursgenoteerde beleggingen kunnen impact creëren. Alle beleggingen creëren impact, zowel positief als negatief, en scoren verschillend op deze impactdimensies.’

Hoe zien jullie de toekomst van impactbeleggen?

Michel Iglesias del Sol: ‘Onze voorspelling is dat over 5 à 10 jaar het institutioneel beleggingsproces begint met impact beliefs van waaruit de beleggingsportefeuille wordt opgebouwd, in plaats van dat we impactbeleggen zien als een apart bakje, zoals nu vaak het geval is. We voorzien ook de totstandkoming van impactcommissies, die later samengevoegd zullen worden met de reguliere beleggingscommissies.’

Roelofs: ‘De Netherlands Advisory Board voor Impact Investing (NAB) heeft een onderzoek gedaan en verwacht dat in de komende jaren 6% tot 8% van de pensioenbeleggingen specifiek gealloceerd gaat worden naar impact. Dat is rond de € 110 miljard, een heel groot bedrag. Wij denken dat alle beleggingen een mate van positieve impact moeten laten zien. Wij gaan dus uit van een veel groter bedrag. Er dient hiervoor echter nog veel werk te worden gedaan. Daar willen wij graag aan bijdragen.’

Wat zijn de grootste uitdagingen voor wat betreft impactbeleggen bij jullie klanten?

Molenkamp: ‘We hebben onlangs een ronde tafel georganiseerd voor klanten en hieruit kwamen de volgende uitdagingen naar voren:

  • gebrek aan eenduidigheid over de definitie van impact;
  • de plaats in het beleggingsproces (kan impact integraal worden opgenomen in de totale portefeuille, of is het een aparte categorie?);
  • de afweging tussen impact en rendement (is impact te kwantificeren en is er bereidheid om ‘minder dan de markt’ aan rendement te genereren?);
  • het op een simpele manier kunnen meten van impact;
  • grote verschillen tussen vraag en aanbod in de markt van impactbeleggingen;
  • de governance rondom impactbeleggen;
  • de communicatie naar stakeholders;
  • de regelgeving.

Wij zijn van mening dat deze uitdagingen geen belemmering hoeven te vormen. Er zijn oplossingen beschikbaar, al zijn die soms nog niet perfect. Het is vooral belangrijk om gewoon te beginnen.’

 

Door met andere impactpartijen te werken, creëren wij als organisatie ook weer meer impact.

 

Hebben jullie in de korte tijd dat jullie organisatie bestaat al impact gehad?

Iglesias del Sol: ‘Jazeker! Vanuit onszelf bekeken hebben we tot nu toe de grootste impact gegenereerd door te helpen bij de totstandkoming van enkele impactinitiatieven, dus aan de aanbodzijde. Maar we zijn uiteraard ook aan de vraagzijde actief en willen graag meer. We helpen onze klanten op drie manieren om impact te creëren. Allereerst door impactadvies. Simpel gezegd door de vertaalslag te maken van doelstellingen naar praktische portefeuilles en de inrichting hiervan. Ten tweede door het helpen met het meten en monitoren van de mate van impact die wordt gecreëerd. En ten derde door het opzetten van thematisch gerichte portefeuilles. Naast de klimaat- en energietransitie hebben we uitgebreide ervaring met de thema’s sustainable agri & biodiversiteit, gezondheid, educatie en circulariteit & sustainable living. Dit alles doen we niet alleen, maar – op onderdelen – met partners. Door met andere impactpartijen te werken, creëren wij als organisatie ook weer meer impact. De steen in de vijver creëert een grote, positieve impactgolf.’

Wat is er mogelijk op het gebied van impactmeting?

Molenkamp: ‘Steeds meer. Hierbij is het belangrijk je te realiseren dat impactbeleggen een activiteit betreft die je over een periode moet meten, en dus niet alleen door te kijken naar de impact van de actuele portefeuille. Daarnaast is het goed om eenvoudige maatstaven te gebruiken en niet te veel tegelijkertijd. Toch kan het op een consistente manier weergeven van de impact van een totale portefeuille lastig zijn, gegeven de vele dimensies van impact. Impact KPIs verschillen per impactthema en per asset class. Impactmeting kent ook een filosofisch tintje: geldt impact over een bepaalde periode, of kan impact eeuwigdurend zijn?’

Roelofs: ‘Het belangrijkste is om een duidelijke koppeling te maken met de impact die beoogd wordt. En er zijn hulpmiddelen, zoals bijvoorbeeld guidance vanuit GIIN omtrent beursgenoteerde aandelen, het Impact Management Project (IMP) en het IRIS+ raamwerk.’

Hoe kijken jullie aan tegen impactwashing?

Roelofs: ‘Het is gemakkelijk om te zeggen dat impactwashing slecht is, foute marketing et cetera. Maar het potentiële risico van impact washing mag geen reden zijn om niets te doen. Door (nog) gebrekkige eenduidigheid van regelgeving, zoals de SFDR en de PAIs, vullen partijen de definitie en meetbaarheid van impact ook zelf in.’

Iglesias del Sol: ‘De strategie van een impactbelegger zou wat ons betreft moeten zijn: leg vast wat jouw definitie is, leg per onderdeel of investering je Theory of Change vast en wees concreet over positieve (en negatieve) impact.’

Wat voor innovatieve ontwikkelingen vinden er op dit moment plaats in de impactbeleggingsarena?

Molenkamp: ‘Er zijn allerlei veelbelovende ontwikkelingen gaande. Een voorbeeld is het 3D-raamwerk en de afweging tussen rendement, risico én impact, ook al is dat multidimensionaal. Een ander voorbeeld is het gebruik van geodata, waarmee onder meer de fysieke klimaatrisico’s van een beleggingsportefeuille inzichtelijk kunnen worden gemaakt.’

Roelofs: ‘Wij denken ook dat de focus geleidelijk zal verschuiven van de energietransitie naar biodiversiteit. Feitelijk is klimaatverandering slechts één van de vijf oorzaken voor het verlies aan biodiversiteit. Wij denken dat impactbeleggers hier meer aandacht voor zouden kunnen hebben.’

 

IN HET KORT

Er kan meer institutioneel kapitaal naar impactvolle beleggingen gaan.

Impactbeleggen brengt nog allerlei uitdagingen met zich mee, maar er is steeds meer mogelijk en zowel de vraag als het aanbod groeien snel.

Belangrijk zijn een concrete definitie en een duidelijke koppeling tussen beoogde doelen en KPIs.

Bijlagen