ESG Support: Wat zijn de eerste reacties op de herziene ESRS?
ESG Support: Wat zijn de eerste reacties op de herziene ESRS?
Door: Bas Knol, founder ESG Support
Op 3 december 2025 heeft EFRAG advies over versimpelde European Sustainability Reporting Standards (ESRS) aan de Europese Commissie uitgebracht. De eerste reacties op de herziene ESRS laten een verdeeld beeld zien, met zowel positieve geluiden over de lastenverlichting als kritiek op mogelijke informatieverlies voor beleggers en een grotere kans op greenwashing.
Belangrijkste punten uit het EFRAG-advies
EFRAG stelt voor het aantal verplichte datapunten met 61% en het totaal aantal datapunten met 70% te verminderen om de rapportagelast voor bedrijven te verlichten, als onderdeel van het Omnibusvoorstel van de Europese Commissie.
Belangrijke voorgestelde wijzigingen zijn[1]:
- Versimpeling van de dubbele materialiteitsanalyse (DMA) om de nadruk te leggen op informatie die echt relevant is voor gebruikers (waaronder richtlijnen voor het beoordelen van de bruto en netto impact van mitigatiemaatregelen en het laten vervallen van informatie over materiële sub-sub topics).
- Meer flexibiliteit in het gebruik van schattingen voor waardeketenrapportages, waardoor de druk op directe gegevensverzameling bij leveranciers en afnemers afneemt.
- Verbeterde interoperabiliteit met wereldwijde standaarden zoals die van de International Sustainability Standards Board (ISSB) en de Taskforce on Nature-related Financial Disclosures (TNFD).
- Introductie van overgangsbepalingen en ‘phasing-in’-mechanismen.
Verlaging rapportagekosten
EFRAG schat dat de herziene ESRS de rapportagekosten tussen 2027-2032 met 44% zal verlagen ten opzichte van de oorspronkelijke ESRS. Grote bedrijven met meer dan 10.000 werknemers zouden ongeveer € 1,1 miljoen per jaar kunnen besparen, terwijl kleinere bedrijven jaarlijks ongeveer € 150.000 kunnen besparen. Deze bevindingen zijn gebaseerd op input van meer dan 200 bedrijven, investeerders en NGO's.
Eerste reacties van betrokkenen
Belangenorganisaties van beleggers (Eurosif, PRI, DUFAS, Eumedion)
Het European Sustainable Investment Forum (Eurosif) is over het algemeen positief over het evenwicht dat EFRAG probeert te bewaren tussen de behoeften van investeerders en de vereenvoudiging. Zij verwelkomen de verwijdering van doublures en verduidelijking van concepten. Eurosif waarschuwt echter dat verdere vermindering van datapunten de beschikbaarheid van materiële gegevens voor beleggers in gevaar brengt en tot fragmentatie ten opzichte van internationale standaarden zoals die van de ISSB en TNFD leidt.
Ook de PRI, de Dutch Fund and Asset Management Association (DUFAS) en Eumedion verwelkomen de inspanningen van EFRAG om de ESRS te vereenvoudigen en tegelijkertijd nuttige informatie voor beleggers te behouden. Deze herzieningen moeten de bruikbaarheid verbeteren en essentiële informatie over beleid, doelstellingen, actieplannen en meetgegevens behouden.
Nu de Commissie zich voorbereidt om de normen in EU-wetgeving op te nemen, dringen de PRI, DUFAS en Eumedion aan op het behoud van belangrijke elementen om ervoor te zorgen dat beleggers toegang hebben tot essentiële duurzaamheidsgegevens:
- Afstemming met ISSB, GRI en TNFD waar mogelijk.
- Samenhang met het EU-kader voor duurzame financiering, inclusief de 14 verplichte datapunten (PAI’s) waarover volgens de SFDR door beleggers moet worden gerapporteerd.
- Uitgebreide rapportage over hoe bedrijven duurzaamheidsrisico's, -kansen en -impact identificeren, beoordelen en beheren.
- Kwantitatieve en kwalitatieve informatie over de verwachte financiële effecten van duurzaamheidsgerelateerde risico's en -kansen.
DUFAS vraagt ook om de bevestiging dat beleggingen van klanten expliciet moeten worden uitgesloten van CSRD-rapportages, aangezien vermogensbeheerders de beleggingen die zij voor klanten beheren niet bezitten. Behalve Instellingen voor Collectieve Belegging in Effecten (‘UCITS’) en alternatieve beleggingsfondsen (‘AIFs’), gaat het hier om mandaten en ‘managed portfolios’.
Vanwege beperking van de scope van de CSRD tot circa 6.000 bedrijven (> 1.000 medewerkers en omzet > €450 miljoen) en de daardoor beperkte beschikbaarheid van data van bedrijven die daarbuiten vallen, zijn beleggers afhankelijk van externe data providers. DUFAS vraagt daarom data providers binnen de CSRD te brengen om uniforme transparantievereisten te waarborgen.
Eumedion vraagt de scope van de CSRD niet verder te beperken en wil de mogelijkheid om in bepaalde situaties data over beleggingen te kunnen vragen die verder gaan dan de VSME (bijvoorbeeld data in het licht van ‘due diligence’ onderzoek).
Toezichthouders
Europese toezichthouders (ESMA en ECB) waarschuwden tijdens de openbare consultatie al voor uitgebreide, in de tijd onbeperkte tegemoetkomingen aan bedrijven die te veel rapportagekosten maken of geen toegang hebben tot gegevens. Dit is niet door EFRAG opgepakt, waardoor veel materiële ESG-gegevens voorlopig kunnen worden weggelaten.
Frank Bold
Frank Bold, een internationaal advocatenkantoor en adviesbureau met een ESG-focus, is uitermate kritisch: “Onder grote druk om rapportageverplichtingen te beperken en deregulering voorrang te geven boven transparantie en waarborgen tegen greenwashing, staat Europa's leidende positie bij het vaststellen van duurzaamheidsnormen op het spel.”
Met name de interoperabiliteit met internationale (IFRS) standaarden laat volgens Frank Bold te wensen over: “De ESRS-standaarden bevatten een lange lijst met uitzonderingen voor bedrijven om informatie weg te laten, waaronder een volledige vrijstelling voor elk bedrijf dat "niet over de vaardigheden, capaciteiten of middelen beschikt om die kwantitatieve informatie te verstrekken". Bovendien heeft de EFRAG de rapportage over financiële effecten van kwantitatieve informatie uitgesteld tot het boekjaar 2030.
Volgende stappen
De herziene ESRS zijn nu in handen van de Europese Commissie, die het proces voor de officiële goedkeuring ervan zal initiëren. Het proces zal naar verwachting zes tot negen maanden in beslag nemen, inclusief interne en externe consultaties, overleg met de lidstaten en de goedkeuring door medewetgevers. Het is de bedoeling dat de herziene ESRS vanaf het boekjaar 2027 ingaan, met een mogelijke optie voor eerdere toepassing in het boekjaar 2026 (dit moet nog worden bevestigd).
Bronnen
- DUFAS response to survey amended ESRS exposure drafts, DUFAS, 8 december 2025.
- EFRAG publishes draft simplified European Sustainability Reporting Standards, CMS, 5 december 2025.
- PRI statement on the revised European Sustainability Reporting Standards, PRI, 4 december 2025.
- Simplified ESRS: Eurosif warns against further cuts, 4 december 2025.
- EFRAG provides its technical advice on draft simplified ESRS to the European Commission, EFRAG, 3 december 2025.
- Draft Simplified ESRS, EFRAG, 3 december 2025.
- Inside the EU’s Overhaul of Sustainability Disclosure Rules, Frank Bold, 1 december 2025.
- Cost and Benefit Analysis of Amended European Sustainability Reporting Standards (ESRS), pagina 6, 28 november 2025.
- Eumedion warns against excessive dilution of EU sustainability rules, Eumedion, 27 november 2025.
[1] Voor een samenvatting van de wijzigingen zie de tabel in EFRAG publishes draft simplified European Sustainability Reporting Standards, CMS, 5 december 2025.