BDO: Pensioensector zorgvuldig op weg naar nieuw stelsel

BDO: Pensioensector zorgvuldig op weg naar nieuw stelsel

Pension system

De pensioensector is goed op weg in de transitie naar het nieuwe pensioenstelsel. Ondanks grote uitdagingen zoals complexe IT-vraagstukken, continue aandacht voor deelnemerscommunicatie en stijgende kosten, klinken positieve geluiden van fondsen die al over zijn. De recent door de Eerste Kamer goedgekeurde verruiming van de uiterste datum om in te varen naar 1 januari 2028 geeft de sector meer ruimte om de transitie succesvol af te ronden.

Dat blijkt uit het onderzoek Readiness Pensioenfondsen 2025 van BDO Accountants & Adviseurs. Hierin bespreekt BDO de stand van zaken onder pensioenfondsen, pensioenuitvoeringsorganisaties (PUO’s) en toezichthouders in de transitie naar het nieuwe pensioenstelsel. In het rapport onderzoekt BDO de invaarintenties van Nederlandse pensioenfondsen en deelt het ervaringen en advies uit de sector.

Invaarintentie verschuift

BDO onderzocht voor het vierde jaar op rij de invaarintenties van pensioenfondsen. Een kleine groep koplopers is inmiddels ingevaren in het nieuwe stelsel, andere fondsen kiezen voor een toekomstig moment. Een duidelijke verschuiving is zichtbaar in de sector: waar fondsen eerst voor 2024 of 2025 kozen, verschuift de piek nu naar 2026. Daarnaast is het aandeel van fondsen wat nog geen definitieve datum communiceert nog behoorlijk.

De wettelijke deadline om over te stappen naar het nieuwe stelsel is begin december 2025 door de Eerste Kamer met een jaar verruimd van 1 januari 2027 naar 1 januari 2028. BDO ziet dat een klein deel van de fondsen die nog moet invaren (3%), mikt op 2028 en al rekening met het uitstel had gehouden. Ook richt 2% zich op een moment later in het jaar 2027 (1 juli). 

De verschuiving van de invaarintentie van fondsen richting 2026 of later is te verklaren door de zorgvuldigheid waarmee deelnemers te werk gaan in de transitie. Met name IT-systemen zijn een bron van spanning. BDO ziet dat PUO’s adviseren om liever nog even te wachten met invaren, dan dat ze half werk leveren. Dat is begrijpelijk, aldus Ryan de Waard, Director Advisory Financial Services bij BDO Nederland:

“De IT-readiness en bijbehorende assurance vragen veel aandacht van PUO’s. De betrouwbaarheid moet er uiteraard zijn. We horen uit de sector positieve berichten van de eerste koplopers die overstapten. Toch heeft een aantal fondsen het invaren moeten uitstellen. Dat legt wel extra tijdsdruk op PUO’s, fondsen en toezichthouders om de overstap komend jaar of zelfs nog later te realiseren. Ook krijgen PUO’s met flinke kosten te maken voor nieuwe IT-systemen, die uiteindelijk doorberekend worden aan de pensioenfondsen.” 

Zorgvuldigheid is cruciaal

De ervaringen van fondsen die overgestapt zijn, bieden leerpunten voor andere fondsen die hetzelfde traject nog moeten afronden. Transparante en heldere communicatie met alle betrokken stakeholders is van groot belang voor een succesvolle transitie. BDO benadrukt dat het belang van zorgvuldigheid zwaarder moet wegen dan snelheid.

De Waard: “Dat zien we terug in de sector, waar koplopers aangeven terug te kijken op een zorgvuldig verlopen proces. Ook in de keuze van sommige fondsen om nog geen definitieve datum voor het invaren te kiezen, speelt zorgvuldigheid een rol. Daarnaast komen toezichthouders zoals de AFM en DNB regelmatig met nieuwe inzichten. Het kost natuurlijk tijd om deze te verwerken. De verruiming van de wettelijke deadline naar 1 januari 2028 helpt de sector om dit voor elkaar te krijgen.”

BDO ziet dat door het invaren de kosten behoorlijk oplopen, de verwachting is wel dat deze op termijn weer zullen dalen. De overgang naar het nieuwe stelsel is voor PUO’s en fondsen ook een kans, zo benadrukt Werner Hoeve, Partner Audit & Assurance Financial Services bij BDO Nederland.

“Denk daarbij aan het moderniseren van verouderde systemen of het vereenvoudigen van complexe regelingen. Beide zaken helpen weer bij het versterken van de deelnemerscommunicatie. Verder blijkt duidelijk dat de samenwerking in de sector is verbeterd en het vertrouwen in elkaar is toegenomen. Fondsen, PUO’s en toezichthouders zetten er samen de schouders onder. Ook horen we dat deelnemers zelf vaker vragen stellen over hun pensioen. Het gesprek tussen fondsen en deelnemers komt weer op gang. Dat is natuurlijk voor de hele maatschappij winst!”