Capital Group: Zes subthema’s voor beleggen in AI

Capital Group: Zes subthema’s voor beleggen in AI

Artificial Intelligence Technology
Technologie (09) AI robot artificial intelligence

Gezien het enorme potentieel van kunstmatige intelligentie (AI) is het geen verrassing dat beleggers verwoed op zoek gaan naar de vroege winnaars. Van veel technologieaandelen is de beurskoers fors gestegen sinds ChatGPT begin dit jaar op het toneel kwam.

Volgens Capital Group staan we aan het begin van de volgende megacyclus voor de technologiesector. Maar de vermogensbeheerder zegt meteen ook dat deze cyclus niet lineair zal verlopen en dat beleggers flexibel zullen moeten zijn.

Met die gedachte in het achterhoofd distilleerde Capital Group alvast zes trends in de AI-golf:

1) Deze techcyclus is anders

In veel opzichten zal de AI-trend anders verlopen dan eerdere technologiecycli. De grote gevestigde bedrijven hebben deze keer wel een duidelijke voorsprong. Ze beschikken al over eigen data, een enorme hoeveelheid kapitaal en de slimste talenten. Sommige bezitten ook de zeer dure cloud computing-infrastructuur die nodig is voor het trainen van AI-modellen. Een ander voordeel voor bedrijven als Microsoft, Google en Apple is hun grote gebruikersbasis om AI-producten en -diensten aan te verkopen.

Belangrijk is daarnaast dat de AI-cyclus waarschijnlijk snel zal evolueren. Neem cloud computing als vergelijking. Die cyclus begon rond 2008 en meer dan tien jaar later schatten we dat ongeveer 30% van de bedrijven zich via de cloud organiseert. Die trage transitie komt voor een groot deel doordat het vervangen van bestaande architectuur een complex en tijdrovend proces is.

AI is heel anders. Soms kan het gewoon een aanvullend product zijn. Als een softwareleverancier bijvoorbeeld een AI-functionaliteit toevoegt aan een bestaand product, kan dit binnen enkele dagen of weken worden geïmplementeerd – niet pas na jaren.

2) Snelheid en zorgvuldigheid van AI-adoptie maken een groot verschil

Als bedrijven snel AI gaan gebruiken, kan dat een concurrentievoordeel creëren. Als het ene bedrijf holistisch en vroeg AI omarmt terwijl het andere dat niet doet, geloven we dat dit op de lange termijn tot heel verschillende bedrijfsresultaten kan leiden.

Bedrijven die AI zorgvuldig implementeren in hun onderzoek en ontwikkeling, productontwerp en logistiek, kunnen bijvoorbeeld voordelen zien in hun margestructuren, productontwikkelingscycli en klanttevredenheidsscores.

Ook het management zal cruciaal zijn. Tijdens een recente rondreis in Silicon Valley hoorden de analisten van Capital Group uit de eerste hand over een opmerkelijke strategie van durfkapitalisten. Die proberen bedrijven te identificeren die achterlopen bij het implementeren van AI, zodat ze start-ups kunnen ondersteunen om het zakenmodel van de achterblijvers te verstoren.

3) AI biedt niet alleen kansen, maar ook bedreigingen

In het verleden bleek al dat het simpelweg toevoegen van nieuwe technologie aan een bestaand bedrijfsmodel problematisch kan zijn. Denk bijvoorbeeld aan boekhandelaar Barnes & Noble. Hoewel het bedrijf een website ontwikkelde, bleef zijn kernactiviteit gericht op fysieke winkels. Hierdoor kon de winkel in het digitale tijdperk niet concurreren met native spelers zoals Amazon. Als gevolg hiervan kelderde de marktwaarde van Barnes & Noble.

4) De verborgen parels liggen verspreid over de hele waardeketen

De investeringscyclus voor AI heeft vroege winnaars opgeleverd. Maar in de loop van de tijd zullen waarschijnlijk nog andere succesverhalen in de waardeketen opduiken. Zoals bekend vraagt AI om een enorme rekenkracht, en dus zijn sommige halfgeleiderbedrijven goed gepositioneerd om hiervan te profiteren.

Maar er zal waarschijnlijk ook aan het andere eind van de waardeketen een breed scala aan toepassingen ontstaan. Generatieve modellen kunnen bijvoorbeeld de ontwikkeling van geneesmiddelen versnellen. Voedselproductie is nog een voorbeeld. Met zijn vele variabelen, zoals kunstmestgebruik, plantcycli en diervoeder, is de sector rijp voor een AI-systeem dat niet alleen kosten bespaart, maar ook de opbrengsten verhoogt.

5) AI evolueert naar een ecosysteem met apps

Toen de iPhone in 2007 werd gelanceerd, had de App Store van Apple nog maar een beperkt aanbod applicaties. Nu is het de thuisbasis van miljoenen apps, waardoor gebruikers een breed scala aan tools en services krijgen die voorheen ondenkbaar waren. De iPhone leidde tot het ontstaan van een enorm ecosysteem met een omzet van 1,1 miljard dollar in 2022.

Een soortgelijke evolutie krijgt vorm met ChatGPT en plug-ins die voor het equivalent van een appstore kunnen doorgaan. Deze krachtige nieuwe functionaliteit boven op het kernmodel van OpenAI, geeft ruimte voor nieuwe toepassingen zoals boodschappen doen, een reis boeken of een restaurant reserveren.

6) De regelgeving wordt een uitdaging

Er is een push om de ontwikkeling van AI te beperken via nieuwe wetgeving. Grote techbedrijven, waaronder Microsoft, Amazon en Google, sloten op 21 juli al een overeenkomst met de regering-Biden om vrijwillig meer vangrails te plaatsen rond de ontwikkeling en implementatie van kunstmatige intelligentie.

De Federal Trade Commission is ook al een onderzoek gestart naar OpenAI, de maker van ChatGPT. Maar in de praktijk blijft het moeilijk voor te stellen hoe een effectief regelgevingskader eruit zou zien.

Het is nog onduidelijk aan welk soort risico’s beleidsmakers prioriteit moeten geven, en hoe ze die risico’s dan moeten aanpakken. Hoewel het traject van de regelgeving onduidelijk blijft, verwacht Capital Group dat de VS wel een innovatievriendelijke omgeving zal blijven.