White Canvas: AI leidt tot consolidatieslag online reputatiemanagementbureaus
White Canvas: AI leidt tot consolidatieslag online reputatiemanagementbureaus
De inzet van kunstmatige intelligentie gaat leiden tot een consolidatieslag in de industrie van online reputatiemanagement. De weinige bedrijven in de sector die kapitaalkrachtig genoeg zijn om te investeren in het kostbare AI zullen de kleinere spelers opslokken of uitschakelen.
Dat stelt Marco Juffermans, oprichter van White Canvas, het grootste online reputatiemanagementbureau in ons land met kantoren in Amsterdam, Londen en Marbella. Het bureau ontvangt steeds vaker verzoeken wereldwijd. Honderden bedrijven en personen vertrouwen hun online reputatiemanagement toe aan het bedrijf. White Canvas is het eerste bureau dat AI zet in reputatiemanagement. Met deze voorsprong wil Marco Juffermans snel internationaal uitbreiden.
Jaarlijkse groei van 30,4%
De industrie van online reputatiemanagement is de afgelopen jaren flink gegroeid. Onderzoeksbureau Technavio voorspelde in 2018 dat de wereldwijde markt zou uitgroeien van $ 1,87 miljard in 2017 naar $ 7,06 miljard in 2022 wat neerkomt op een jaarlijkse groei van 30,4%.
Marco Juffermans: ‘Het businessmodel van online reputatiebureaus is helemaal gericht op Google. Dit gaat veranderen want bijvoorbeeld bing.nl heeft al GPT4 in de zoekmachine verwerkt. Met deze AI kun je chatten met de zoekmachine over resultaten wereldwijd tot in de kleinste details. Dat kan met Google niet.
Faillissement
‘Het kan zijn dat je in het verleden een faillissement of een zakelijk geschil hebt gehad waar de media over heeft geschreven. Deze negatieve zoekresultaten blijven je achtervolgen. Wij zijn er in gespecialiseerd om die zoekresultaten te bestrijden. Nu Google mogelijk de nummer 1 positie verliest, moet je ook de resultaten op andere zoekmachines verwijderen. Het heeft namelijk geen zin om de reputatie op Google te verbeteren terwijl die bij bing.nl of Yahoo gewoon bovenaan staan.’
‘Bovendien controleren online reputatiebureaus niet de resultaten op sociale media’, vervolgt Marco Juffermans. ‘Met AI kunnen we overal monitoren. We kunnen alle negatieve resultaten verzamelen en dan AI een rapportage laten maken met voorgestelde acties om de reputatie te verbeteren. Google alleen is niet meer genoeg. Het is echter heel kostbaar om een AI te programmeren voor dit werk. De kleine bureaus kunnen dat niet bekostigen. Bovendien zijn AI-experts heel schaars, duur en gewild in talloze sectoren die de potentie van kunstmatige intelligentie inzien.’
Kosteneffectiever
AI kan bovendien veel taken automatiseren die door menselijke werknemers in de industrie worden uitgevoerd. ‘Dit maakt het voor bedrijven efficiënter en kosteneffectiever om hun online reputatie aan ons uit te besteden. Daarnaast wordt het makkelijker voor startups met een beperkte investering om toch hoog in de ranking te komen tussen de multinationals met grote mediabudgetten.’