Capital Group: Vijf voorbeelden van digitale innovatie in non-tech sectoren

Capital Group: Vijf voorbeelden van digitale innovatie in non-tech sectoren

Technology
Technology.jpg

Technologische innovatie gaat verder dan Big Tech. Volgens onderzoeksbureau Statista stijgen de wereldwijde uitgaven van bedrijven voor digitale transformatie van 1300 miljard dollar in 2020 tot 2400 miljard dollar in 2024. “Alle bedrijven zijn nu eigenlijk techbedrijven”, zegt Anne-Marie Peterson, portefeuillebeheerder bij Capital Group. 

In “Beyond the FAANGs: Tech savvy companies in non-tech sectors” bespreekt Capital Group enkele bedrijven uit vijf non-tech sectoren die zich transformeren via automatisering, online verkoop, machine learning en andere technologie. Hieronder vindt u alvast een samenvatting.

Productie van zwaar materieel

Caterpillar, producent van bulldozers, kranen en mijnbouwmachines, wil een leider zijn in duurzaamheid. “Caterpillar introduceerde bijvoorbeeld een dieselmotor met waterstofmenging die gebruikers van zijn mijnbouwapparatuur kan helpen om de doelstellingen voor koolstofuitstoot sneller te bereiken”, zegt aandelenanalist Gigi Pardasani. Evenzo ontwikkelt Deere & Co. robotica, automatisering en machinaal leren om boeren efficiënter te kunnen laten werken.

Detailhandel: omnichannel toekomst

Voor retailers is een omnichannel-aanpak de sleutel tot overleven - dus zowel fysieke winkels als een website of app, en een 'clicks-to-bricks'-model waarbij klanten online kopen en in de winkel afhalen. “De meest succesvolle retailers bieden een uniforme klantervaring over alle digitale en fysieke kanalen heen”, zegt portefeuillebeheerder Greg Wendt.

Williams-Sonoma bijvoorbeeld, de producent van keukengerei en eigenaar van Pottery Barn en West Elm, focust zich al vele jaren op zijn online activiteiten. Het is dan ook geen verrassing dat het bedrijf tijdens de pandemie een sterke digitale verkoop heeft gekend. Maar in maart maakte het bedrijf bekend dat in gebieden waar het opnieuw fysieke winkels heeft geopend, de winkelverkoop sterk was gestegen terwijl de online verkoop stabiel was gebleven.

Luxegoederen: online winkelen

Net als veel andere fabrikanten van luxegoederen was LVMH - met 75 merken waaronder Louis Vuitton, juwelier Tiffany & Co. en cosmeticabedrijf Sephora - traag met e-commerce. LVMH was bezorgd dat ruime(re) toegang tot een bredere markt het exclusieve imago van haar merken zou aantasten.

Voor LVMH was het een extra uitdaging om een naadloze omnichannelervaring te ontwikkelen voor heel uiteenlopende merken variërend van mode tot horeca en wijn, elk met hun eigen gewoonten en cultuur. Als gevolg hiervan nam het bedrijf in 2015 zijn eerste chief digital officer aan, die kort daarna het LVMH-retaillab oprichtte om elk merk te ondersteunen bij zijn digitale transformatie.

Restaurants en foodservice

Fastfoodketen Domino's was al voor de pandemie begonnen met zijn contactloze bezorgdiensten. Domino's was zich in zekere zin al jaren aan het voorbereiden op de veranderingen die Covid-19 met zich meebracht. Met vallen en opstaan heeft het bedrijf zijn bezorgaanpak geïnnoveerd en verbeterd. Domino’s breidde bijvoorbeeld zijn technologische staf uit en ontwikkelde zijn eigen online bestelsysteem voor alle digitale platforms.

Industrie: schoner warmen en koelen

De exploitatie en bouw van gebouwen is wereldwijd verantwoordelijk voor meer dan een derde van de wereldwijde koolstofuitstoot. Dat komt deels doordat verwarmings- en koelsystemen, bekend als HVAC, inefficiënt zijn. “Nieuwe keuzes bij de overheid en het publiek kunnen ervoor zorgen dat verwarmings- en koelsystemen sneller worden vervangen. Dat zou goed nieuws zijn voor HVAC-bedrijven die snel schonere systemen kunnen ontwikkelen en introduceren”, aldus Anne-Marie Peterson.

Carrier Global bijvoorbeeld - dat de moderne airconditioning heeft uitgevonden - staat als bedrijf misschien niet bovenaan de lijst van toonaangevende innovatoren. Maar het heeft nu wel een specifiek programma ontwikkeld om het risico op bacteriën en ziekteverwekkers in de binnenlucht te verminderen. Het bedrijf ontwikkelt ook een systeem om het totale energieverbruik van een gebouw te optimaliseren, om piekmomenten te identificeren en efficiëntere opties aan te wijzen.