Nordea AM: Lancering van thematische strategie gericht op social empowerment

Nordea AM: Lancering van thematische strategie gericht op social empowerment

ESG-investing
Duurzaam (1) klimaat.jpg

Nordea Asset Management (NAM) heeft zijn Global Social Empowerment Strategy geïntroduceerd. Dit is het nieuwste product met een duurzaamheidsthema in het ESG-spectrum van de asset manager. Het gaat om een wereldwijd thematisch aandelenproduct dat beheerd wordt door hetzelfde ESG-team dat ook verantwoordelijk is voor de Global Climate and Environment Strategy.

Deze oplossing legt zich toe op de 'S' van ESG, die de laatste jaren vaak te weinig aandacht heeft gekregen. Hoewel het belangrijk blijft om oplossingen te vinden voor de milieuproblematiek, heeft de coronapandemie duidelijk aangetoond dat ook sociale problemen een dringende aanpak vereisen.

Toegang tot gezondheidszorg, onderwijs en betaalbare huisvesting zijn maar enkele voorbeelden van deze uitdagingen. De strategie richt zich op bedrijven die oplossingen bieden voor sociale problemen, die een positieve impact hebben en duurzame aandeelhouderswaarde creëren.

“Er bestaat een fundamentele behoefte om de actuele sociale problemen van onze maatschappij aan te pakken. Bedrijven die een oplossing bieden voor deze problemen, zijn voor beleggers bijzonder interessant. Social empowerment – de belangrijkste hoeksteen van onze strategie – is volgens ons het volgende thema dat interessant is voor beleggers die niet alleen op zoek zijn naar een aantrekkelijk rendement, maar ook een positieve bijdrage willen leveren aan onze maatschappij”, zegt Thomas Sørensen, Co-Manager van Nordea’s Global Social Empowerment Strategy.

“De strategie belegt in drie thematische rubrieken: basis-levensbehoeften, sociale inclusie en sociale emancipatie. Door kapitaal toe te kennen aan positieve sociale oplossingen willen we een duurzame wereldwijde groei ondersteunen en tegelijkertijd een bijdrage leveren aan de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen die de Verenigde Naties hebben gesteld voor 2030”, aldus Olutayo Osunkunle, co-Manager van Nordea’s Global Social Empowerment Strategy.