Quintet Private Bank: Conjunctuurgevoelige aandelen - aangeslagen, maar niet gevloerd

Quintet Private Bank: Conjunctuurgevoelige aandelen - aangeslagen, maar niet gevloerd

Equity Outlook
Amrendra Sinha - Quintet_980x600.jpg

Door Amrendra Sinha, Group Head of Direct Equities bij Quintet Private Bank

Conjunctuurgevoelige bedrijven bewegen in de regel mee met de groeiende of krimpende economie; hierdoor waren de afgelopen maanden bijzonder slecht voor veel bedrijven in conjunctuurgevoelige sectoren als de auto-industrie, luchtvaart recreatie, horeca en retail. Zelfs nu het aantal bedrijfsfaillissementen ten gevolge van het coronavirus gestaag toeneemt, verbeteren de vooruitzichten voor conjunctuurgevoelige aandelen.

De lijst van bedrijven die door het coronavirus ten onder zijn gegaan, is lang en neemt toe. In de Verenigde Staten is sinds het begin van de pandemie het aantal bedrijfsfaillissementen in mei jaar-op-jaar met bijna 50% toegenomen. Bekende Amerikaanse bedrijven als J. Crew, Hertz, Gold’s Gym, Neiman Marcus en JCPenney hebben "Chapter 11 protection" (de procedure in de Verenigde Staten voor ondernemingen die failliet dreigen te gaan) aangevraagd.

Ondanks de verlenging van kredietlijnen, liquiditeitsgaranties en subsidies, is de situatie in Europa even somber. Ter illustratie, de verkoop van kleding en accessoires is in april gedaald met 50% in het VK, met 67% in Frankrijk en met meer dan 80% in Spanje. Tegelijk met de aanhoudende hernieuwde openstelling van fysieke bedrijven is het consumentenvertrouwen licht verbeterd, maar een snel een volledig herstel tot het pre-COVID-19-niveau lijkt niet waarschijnlijk, ook nu de wereldwijde economie lijkt over te gaan van wanhoop naar herstel.

Nu dit U-vormig herstel is begonnen, bevinden de koersen van conjunctuurgevoelige aandelen zich inmiddels waarschijnlijk op hun laagste punt. Hoewel de waarderingen over het algemeen aantrekkelijk lijken, blijven de vooruitzichten voor de wereldwijde economie behoorlijk onzeker; een eventuele tweede golf van het virus zou bijvoorbeeld een enorme impact hebben. Het is dus belangrijk om selectief te beleggen in deze bedrijven.

Veel conjunctuurgevoelige bedrijven moeten hun balansen herstructureren en wachten tot de vraag weer aantrekt, voordat ze weer een begin kunnen maken met sterke winstgroei. Het tempo waarin door de lockdown getroffen bedrijven herstellen, zal waarschijnlijk ook aanzienlijk verschillen. In de luchtvaartindustrie zullen de korte-afstandsvluchten waarschijnlijk sneller worden hervat dan de intercontinentale, wat suggereert dat lowcost-maatschappijen waarschijnlijk betere vooruitzichten hebben dan traditionele luchtvaartmaatschappijen.

Vanuit beleggingsoogpunt blijven conjunctuurgevoelige bedrijven die met structurele tegenwind te kampen hebben, zoals bedrijven met fysieke verkooppunten en traditionele autoproducenten, onaantrekkelijk. Bedrijven die op lange termijn kunnen groeien zijn dan aantrekkelijker. Dit geldt bijvoorbeeld voor producenten van halfgeleiders en kopermijnen, die de componenten en grondstoffen leveren voor onze steeds digitale wordende levens.

Logischerwijs zijn de vooruitzichten voor online-retailers duidelijk beter dan die van bedrijven met fysieke verkooppunten. In China, dat eind 2020 de grootste retailmarkt ter wereld zou moeten worden, zullen volgens het Amerikaanse onderzoeksbedrijf eMarketer de retailverkopen naar verwachting met ongeveer 4% dalen. Over dezelfde periode zouden de online-retailverkopen in China naar verwachting circa 16% moeten stijgen en goed zijn voor circa 40% van de totale verkoop.

In een periode waarin Amerikaanse markten, met name technologie- en gezondheidszorgbedrijven structurele lichtpunten blijven, zullen de grootste bedrijven, die toch al dominant waren in hun sector, waarschijnlijk als winnaars uit de bus komen. Deze bedrijven hebben de mogelijkheid om te investeren in hun bedrijfsmodellen en hun marktaandeel nog verder uit te breiden, kleinere concurrenten goedkoop over te nemen en hun activiteiten uit te breiden naar nieuwe gebieden waar ze kansen zien.

Hetzelfde geldt voor bedrijven in conjunctuurgevoelige sectoren, waarvoor het vermogen om de laagconjunctuur te overleven en te investeren in de toekomst, cruciaal zijn.

Mede dankzij agressief monetair en fiscaal beleid maakt de wereldwijde economie zich weliswaar op om aan de herstelfase te beginnen, maar dit betekent niet dat het aantal reserveringen voor cruisevakanties, restaurants en wereldreizen van de ene op de andere dag explosief zal toenemen. Maar hoewel conjunctuurgevoelige aandelen flinke tikken hebben gekregen, is het slechts een kwestie van tijd voordat zal blijken dat ze niet zijn uitgeteld.