Robeco’s consumententrends voor 2019: India, slimme speakers en welzijn

Robeco’s consumententrends voor 2019: India, slimme speakers en welzijn

Outlook India
robecos-consumententrends-voor-2019-india-slimme-speakers-en-welzijn_1_nL68mc.jpg

Hoe veranderen onderliggende trends en de stijgende koopkracht de consumentenvoorkeuren? Jack Neele en Richard Speetjens, portfoliomanagers van Robeco Global Consumer Trends Equities-fonds, geven hun visie. Ze onderscheiden drie trends waar beleggers van kunnen profiteren.

Hoe veranderen onderliggende trends en de stijgende koopkracht de consumentenvoorkeuren? Jack Neele en Richard Speetjens, portfoliomanagers van Robeco Global Consumer Trends Equities-fonds, geven hun visie. Ze onderscheiden drie trends waar beleggers van kunnen profiteren.

India

India biedt volgens Neele en Speetjens veelbelovende vooruitzichten dankzij een snelle bevolkingsgroei – in China stabiliseert deze juist. Het land bevindt zich in een vroeger stadium van de groeifase. De portfoliomanagers hebben hun blootstelling vergroot aan Indiase bedrijven die overeenkomsten vertonen met bedrijven die ze tien jaar geleden in China kochten.

Slimme speakers

Het Trends-team van Robeco concentreert zich op technologiebedrijven die profiteren van de populariteit van spraakgestuurde apparaten, zoals Google Home en Amazon Alexa. Neele en Speetjens zien dat consumenten voor deze smart speakers in de rij staan – een kwart van de Amerikaanse huishoudens bezit al een dergelijk apparaat. Het tweetal verwacht dat de trend ook snel in andere landen voet aan wal zet.

Merken die inspelen op welzijn

De portfoliomanagers hebben hun exposure naar bedrijven vergroot die inspelen op het groeiende bewustzijn onder consumenten voor een gezonde levensstijl. Ze zien een stijgende populariteit van smartwatches die je gezondheid in de gaten houden en een groeiende belangstelling voor de ingrediënten en de samenstelling van hun voedsel. Het is alleen steeds moeilijker om te bepalen welke leveranciers binnen het thema van het Trends-team passen. De grootste voedselproducenten begeven zich, met het oog op het groeiende bewustzijn van consumenten voor gezondheid en welzijn, namelijk steeds vaker op het fusie- en overnamepad.