Workiva: Nederlandse bedrijven worstelen met technologische ontwikkelingen

Workiva: Nederlandse bedrijven worstelen met technologische ontwikkelingen

Artificial Intelligence Technologie

De adoptie van AI versnelt en dat levert duidelijke voordelen op. Toch laat een nieuw rapport van Workiva zien dat er nog tekortkomingen zijn op het gebied van datakwaliteit, AI-governance en training. Zo zijn veel Nederlandse bedrijven nog niet klaar om AI volwassen en effectief in te zetten. Desondanks is het vertrouwen in het rendement dat AI oplevert groot.

Wereldwijd gebruikt 74% van de professionals die bedrijfsrapportages opstellen AI in hun dagelijkse werk. De voordelen zijn duidelijk: 96% boekt tijdwinst en 94% merkt een hogere productiviteit. Ook in Nederland werpt AI zijn vruchten af: 41% van de respondenten houdt dankzij AI meer tijd over voor andere taken.

Randvoorwaarden maken het verschil

Effectief gebruik van AI begint met de juiste basis. Nederlandse praktijkprofessionals die vertrouwen hebben in het vermogen van hun organisatie om AI te gebruiken, beschikken vaker over hoogwaardige data (42%), AI-governancebeleid (40%) en functiegerichte training (31%). Dit ligt boven het wereldwijde gemiddelde: deze groep heeft ongeveer de helft minder vaak toegang tot beleid, data en training.

Zowel wereldwijd als in Nederland hebben praktijkprofessionals minder vertrouwen dan leidinggevenden in het vermogen van hun organisatie om AI effectief in te zetten. Zij merken in de praktijk waar het nog aan ontbreekt.       

AI goed geïntegreerd? Dan loont het pas echt

Als AI structureel onderdeel is van de dagelijkse bedrijfsprocessen, gaat de winst verder dan alleen efficiëntie. Wereldwijd investeren organisaties die AI al toepassen de gewonnen tijd in duurzaamheidsinitiatieven (39%), klantbeleving (37%) en innovatie (36%). In Nederland ligt de focus net iets anders: hier gebruiken organisaties de tijdwinst vooral voor het verbeteren van financiële prestaties, zoals kostenreductie en winst (55%). Daarnaast wordt ook ingezet op klantbeleving (55%), innovatie (45%) en de ontwikkeling en training van medewerkers (36%). 

Gebrek aan voorbereiding remt vooruitgang

Toch laat de praktijk zien dat veel Nederlandse bedrijven nog niet klaar zijn om AI volwassen en effectief in te zetten. Zo worstelt 44% van de respondenten dagelijks met inefficiëntie en dubbel werk, terwijl 37% moeite heeft om technologische ontwikkelingen bij te houden. Juist daar kan AI een verschil maken, maar alleen als de basis op orde is.

En die basis ontbreekt vaak nog. Zo mist 61% van de Nederlandse respondenten beleid rond governance en security, heeft 64% geen toegang tot voldoende betrouwbare data en geeft 65% aan dat functiegerichte training ontbreekt. Zolang die randvoorwaarden ontbreken, blijft AI eerder een belofte dan dagelijkse realiteit.

'Om AI effectief te benutten heb je betrouwbare, toegankelijke en goed beheerde data nodig', zegt Kim Huffman, CIO van Workiva. 'Als data versnipperd, onbetrouwbaar of opgesloten is in silo’s, komt zelfs de slimste AI niet tot zijn recht. Het draait om duidelijke governance, sterke datafundamenten én teams die beschikken over de juiste kennis, tools en training om AI op een verantwoorde manier toe te passen.'

Toch is het vertrouwen in rendement groot: wereldwijd zag 88% van de respondenten het rendement op AI-investeringen het afgelopen jaar stijgen. In Nederland ligt dat percentage met 87% vrijwel gelijk. Dit is een bemoedigend signaal dat aangeeft dat AI ,mits goed toegepast, duidelijke waarde kan opleveren. Organisaties die het meest succesvol zullen zijn met AI, zijn organisaties die investeren in de betrouwbaarheid van hun data, beleid rond governance én in de ontwikkeling van hun mensen.

*Het rapport is gebaseerd op een onafhankelijk wereldwijd onderzoek onder 2.300 professionals op het gebied van finance, duurzaamheid, audit en risicobeheer die verantwoordelijk zijn voor corporate reporting.