Fundamental Media: Uniek onderzoek naar de merksterkte van vermogensbeheerders
Fundamental Media: Uniek onderzoek naar de merksterkte van vermogensbeheerders
Fundamental Media heeft haar nieuwste Global Brand Survey rapporten uitgebracht. De rapporten bieden een uniek inzicht in hoe Europese financiële adviseurs en bemiddelaars denken over de merken van vermogensbeheerders.
Het onderzoek is uitgevoerd onder 902 financiële adviseurs en bemiddelaars in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Italië, Frankrijk, Spanje en Zwitserland. Het biedt een dieper inzicht in de sterke punten van elke vermogensbeheerder in deze zeven markten en een kijkje in de verschillende voorkeuren van financiële dienstverleners in elk land.
De onderzoeksresultaten geven vermogensbeheerders een duidelijk beeld van hun positie in de belangrijkste Europese investeringsmarkten. Ze kunnen gemakkelijk zien op welke gebieden ze goed presteren en waar ze verbeteringen kunnen aanbrengen. Het biedt hen ook de meningen van adviseurs en bemiddelaars over wat zij waarderen aan de verschillende vermogensbeheerders.
Zo hebben Italiaanse dienstverleners een duidelijke voorkeur voor grote, internationale vermogensbeheerders, terwijl financiële dienstverleners in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk vaker kiezen voor lokale vermogensbeheerders. In Zwitserland en Duitsland hebben adviseurs en bemiddelaars een gemengde voorkeur, terwijl Spaanse dienstverleners meestal de voorkeur geven aan internationale vermogensbeheerders, hoewel een aantal lokale spelers goed bekend staan in specifieke beleggingscategorieën en managementstijlen.
Het onderzoek heeft ook grote verschillen onthuld tussen de voorkeuren van adviseurs en bemiddelaars wat betreft het type vermogensbeheerder waar ze graag mee werken. Financiële dienstverleners in Duitsland geven de voorkeur aan vermogensbeheerders die zij beschouwen als bedachtzaam, kwalitatief en intuïtief, terwijl financiële adviseurs en bemiddelaars in het Verenigd Koninkrijk positiever zijn over vermogensbeheerders die worden gezien als persoonlijk en als een partner. Respondenten in Spanje geven de voorkeur aan brede vermogensbeheerders, terwijl Franse dienstverleners liever werken met gerichte vermogensbeheerders. En terwijl Spaanse en Italiaanse dienstverleners eerder geneigd zijn om fondsen te kopen van vermogensbeheerders die zij als analytisch beschouwen, geven respondenten in Frankrijk de voorkeur aan vermogensbeheerders die zij als intuïtief beschouwen.
Deze inzichten zijn van onschatbare waarde voor marketeers in vermogensbeheer die de kracht van hun merk willen verbeteren. Het begrijpen van de huidige sentimenten onder hun doelgroep, evenals inzicht in de kracht van de merken van hun concurrenten, is essentieel bij het plannen van succesvolle marketingcampagnes.