Capital Group: Vergeet het handelsconflict, kijk naar de Chinese consument

Capital Group: Vergeet het handelsconflict, kijk naar de Chinese consument

Opkomende markten China Handelsconflict
Azië.jpg

De aandelen van de opkomende markten bleven het afgelopen jaar achter bij de wereldwijde benchmarks, maar ze lijken klaar voor een heropleving, stelt Capital Group in zijn EM outlook: Forget about trade, Chinese consumers are the key.

De VS en China staan op het punt om een aantal van hun handelsverschillen opzij te zetten. Maar zelfs als dat niet zou lukken, genieten de opkomende markten nog steeds van een aantal gunstige trends op de lange termijn, aldus Capital Group.

Zo blijft de Aziatische luchtvaart robuust. Hiervan profiteren bedrijven die vliegtuigen en aanverwante onderdelen kunnen leveren. China voert ook zijn investeringen in de halfgeleiderindustrie en 5G-telecommunicatienetwerk op. Het gebruik van meer aardgas in plaats van steenkool legt de Chinese aardgasbedrijven geen windeieren. Bovendien profiteren zij van de Chinese urbanisatie.

“In deze sectoren investeer ik in de dominante bedrijven die kansen hebben om hun marktaandeel uit te breiden, omdat ze voorzien in een behoefte die niet wordt beïnvloed door macro-economische tegenwind of geopolitieke onzekerheden”, zegt portefeuillebeheerder Chris Thomsen.

Daarnaast noemt Capital Group de bedrijven die zich op de binnenlandse Chinese consument richten, op de lange termijn aantrekkelijk. Kweichow Moutai bijvoorbeeld is nauwelijks bekend buiten China, maar het werd in 2019, nadat het aandeel omhoogschoot, 's werelds grootste gedistilleerde drankenbedrijf naar marktwaarde. “Het vertrouwen van de Chinese consument in de eigen merken blijft groeien, en sommige van deze bedrijven kunnen uiteindelijk de Amerikaanse of Europese merken vervangen”, verwacht portefeuillebeheerder Winnie Kwan.

Ten slotte kijkt Capital Group ook naar mogelijk disruptieve bedrijfsmodellen, niet alleen in China maar ook daarbuiten. Zo heeft het Indiase conglomeraat Reliance Industries in slechts drie jaar tijd een van 's werelds grootste telecommunicatienetwerken gebouwd voor ongeveer 350 miljoen mobiele telefoongebruikers in India. Op het programma staat nu de uitrol van een e-commerce platform voor kleine bedrijven en de lancering van een breedbandnetwerk.

“De digitalisering van de Indiase economie creëert duidelijk potentieel voor enkele groeimogelijkheden op langere termijn”, aldus portefeuillebeheerder Brad Freer. HDFC Bank en Kotak Mahindra Bank bijvoorbeeld maken gebruik van de technologie om snellere kredietbeslissingen te kunnen nemen en klanten op het platteland te bereiken via mobiele apps. Dat positioneert hen goed ten opzichte van de staatsbanken, voegt Freer er nog aan toe.