Capital Group: Mogelijkheden voor vrouwen bij ‘grote vermogensoverdracht’

Capital Group: Mogelijkheden voor vrouwen bij ‘grote vermogensoverdracht’

Diversity

Vrouwen staan op het punt om een aanzienlijk deel van de ‘Great Wealth Transfer’ van 124.000 miljard dollar [1] te erven, maar veel vrouwen zijn verrassend terughoudend om hun erfenis te beleggen. Dat blijkt uit nieuw onderzoek [2] van Capital Group, een van 's werelds grootste en meest ervaren actieve vermogensbeheerders, met meer dan 3.000 miljard dollar [3] aan beheerd vermogen.

De studie [2] ondervroeg 600 vermogende particulieren in Europa, Azië-Pacific en de VS naar hoe ze hun erfenis willen gebruiken, en vond daarbij een opmerkelijk verschil tussen vrouwen en mannen op het vlak van beleggen. Uit het onderzoek blijkt dat veel vrouwen aarzelen om te beleggen. Ze hebben de neiging om geen traditioneel financieel advies in te winnen, maar later wilden ze dat ze meer van hun erfenis hadden belegd.

'De komende twee decennia zal 124.000 miljard dollar [1] van eigenaar wisselen. Vrouwen zullen een aanzienlijk deel van deze rijkdom erven, en nu moeten ze de controle nemen over hun financiële toekomst. Ons onderzoek toont aan dat veel vrouwen meer sparen en minder beleggen, en dat sommigen er later spijt van hebben dat ze niet meer van hun erfenis hebben belegd. Het goede nieuws is dat het nooit te laat is om te beginnen', zegt Alexandra Haggard, Head of Asset Class Services, Europe and Asia-Pacific bij Capital Group.

Belangrijkste bevindingen [2]:

  • Vrouwen beleggen aanzienlijk minder van hun erfenis dan mannen: 26,4% versus 36,2%, wat de gemiste kansen illustreert.
  • 40% van de vrouwen zou willen dat ze meer van hun erfenis hadden belegd, vergeleken met 30% van de mannen.
  • Vrouwen zetten 14,3% van hun erfenis om in spaargeld, tegenover 11,1% voor mannen.
  • Gemiddeld geven vrouwen meer van hun erfenis uit dan mannen (15,4% versus 11,3%).
  • Vrouwen zijn twee keer zo vaak geneigd als mannen (27% versus 15%) om beleggingsadvies te zoeken bij sociale media en 'finfluencers', in plaats van bij professionele adviseurs.
  • 68% van de vrouwen gelooft dat AI en andere technologieën financieel advies zullen verbeteren, door verdere personalisatie en een gemakkelijkere toegang. Bij de mannen is dat 59%.

Alexandra Haggard: 'Veel vrouwen wenden zich tot sociale media en 'finfluencers' voor financieel advies, maar naarmate hun financiële behoeften complexer worden, wordt professioneel advies steeds belangrijker. Naarmate de 'Great Wealth Transfer' zich ontvouwt, moet het vermogensbeheer zich aanpassen aan de toenemende invloed van vrouwen. Bij Capital Group werken we samen met vermogensbeheerders voor thought leadership, evenementen en educatie op het vlak van beleggen, om hun vrouwelijke klanten te helpen om met vertrouwen te beleggen en een vermogen op de lange termijn op te bouwen.'