Invesco: Niet AI-bouwers, maar slimme gebruikers winnen straks op de beurs
Invesco: Niet AI-bouwers, maar slimme gebruikers winnen straks op de beurs

Beleggers die de komende jaren succesvol willen zijn, doen er goed aan te kijken naar bedrijven die artificiële intelligentie (AI) niet alleen toepassen, maar echt weten te integreren in hun bedrijfsmodel.
Dat zeggen Andy Hall, Portfolio Manager Global Equities, en James McDermottroe, portfoliomanager Azië ex-Japan bij vermogensbeheerder Invesco. 'Bedrijven die AI op de juiste manier weten in te zetten, zullen de vergrijzing het beste het hoofd weten te bieden.' Volgens Hall is er een duidelijke kentering gaande op de werkvloer. 'AI raakt steeds dieper verankerd in de dagelijkse praktijk. Natuurlijk kan je als belegger inzetten op de grote softwareleveranciers die de slimste chatbots ontwikkelen, maar de echte langetermijnkansen liggen bij bedrijven die die tools het beste weten te benutten om efficiënter te werken en hun productiviteit structureel te verhogen.'
McDermottroe ziet in Azië – en dan vooral in Korea en Taiwan – een blijvende hoofdrol weggelegd in de AI-revolutie. 'De meest geavanceerde chipfabrikanten ter wereld zitten daar. Zij zijn de belangrijkste pijlers onder de technologische shift die we nu doormaken.' Toch is ook hier voorzichtigheid geboden, stelt hij. 'Na de lancering van ChatGPT en de enorme vraag naar GPU-chips van NVIDIA zijn de koersen van hun Aziatische toeleveranciers fors opgelopen – soms tot niveaus waarbij wij ons als belegger afvragen of het nog wel houdbaar is. De kansen liggen inmiddels ook in de tweede lijn: bij IT-dienstverleners en consultants die, zodra de AI-infrastructuur volwassen is, gaan meeliften op het succes.'
Beide fondsbeheerders benadrukken dat AI vooral slagkracht heeft in regio’s die kampen met een vergrijzende bevolking. 'In markten waar arbeid schaars én duur is – zoals Europa – kan vergaande digitalisering helpen om de krimpende beroepsbevolking op te vangen', aldus Hall. 'Efficiëntere technologieën gaan het verschil maken, zeker in regio’s die al jaren te maken hebben met een aanhoudende lage economische groei.'