Nuveen: Consumentengedrag bepalend voor mogelijke recessie

Nuveen: Consumentengedrag bepalend voor mogelijke recessie

Recession (threat)
Consument.jpg

De Amerikaanse detailhandelverkopen zijn in juli voor de vierde maand op rij gestegen. Het consumentenvertrouwen wint terrein. Bovendien heeft de universiteit van Michigan haar lange termijn inflatieverwachtingen bijgesteld naar 2,9%. 

Op het eerste gezicht lijkt het goed te gaan met de Amerikaanse markten, maar volgens Saira Malik, CIO van vermogensbeheerder Nuveen, moet de keerzijde van de medaille niet worden vergeten. De arbeidsmarkt is nog steeds krap waardoor zij verwacht dat de Fed de rente vanaf oktober verder verhoogt. 'De spaarpotten van consumenten raken echter leeg en de totale Amerikaanse creditcardschuld heeft in juni de magische grens van $1000 miljard doorbroken.'

'De financiële omstandigheden van de Amerikaanse huishoudens is bepalend in deze recessie', zegt Malik. Daarom adviseert zij consumenten om te beleggen in stukken die historisch gezien tegen een milde recessie bestand zijn én het tegelijk goed doen in een inflatoire omgeving.

Als voorbeeld noemt zij private credit, omdat dit een van de weinige asset classes is die aan bovengenoemde eisen voldoet. Ze raadt beleggers aan om zich minder geld te steken in cyclische sectoren zoals de detailhandel en horeca omdat die snel lijden onder de bezuinigingsdrift van consumenten. Daarentegen ziet ze wel brood in bedrijven die aan B2B-dienstverlening doen zoals consultancyfirma’s die gemeentes bijvoorbeeld helpen bij het infrastructuurprojecten als waterzuiveringsinstallaties en wegen.

'In de VS zijn de meeste gemeentes financieel gezond. De cashposities van gemeenten zijn in 40 jaar nog nooit zo hoog geweest, mede omdat er de afgelopen jaren weinig geld is uitgegeven. Ten slotte zijn risicogewogen rendementen op private credit momenteel aantrekkelijk, omdat de hefboomratio in de afgelopen twee jaar is gestegen van 140 basispunten naar 300 basispunten.'