Polestar: Relatieve CO2-uitstoot met 8% verlaagd

Polestar: Relatieve CO2-uitstoot met 8% verlaagd

Energy Transition
Duurzaam (9) elektrische auto energietransitie.jpg

Polestar heeft het derde Annual Sustainability Report gepubliceerd, waarin de initiatieven en prestaties op het gebied van ESG in 2022 uiteen worden gezet.

De Zweedse EV-maker bevestigt dat de relatieve CO2-uitstoot per verkochte auto met acht procent is verminderd in vergelijking met het niveau van 2021, en dit in een jaar van wereldwijde recordgroei. Polestar leverde in 2022 namelijk bijna 51.500 auto's af, 80% meer dan in 2021.

Hoewel de absolute uitstoot is toegenomen als gevolg van de schaalvergroting, is de relatieve uitstoot per verkochte auto sinds 2020 met 13% afgenomen. Dit is het tweede achtereenvolgende jaar waarin de onderneming snelle groei combineerde met CO2-reducties. Hiermee ligt Polestar op schema voor de doelstelling om de relatieve uitstoot tegen 2030 te halveren.

De verlagingen zijn het gevolg van verschillende factoren, zoals gemiddeld minder transporten, hoge verkopen in markten waar meer hernieuwbare energie in het elektriciteitsnet wordt toegepast en de continu doorgevoerde updates door het duurzaamheidsteam van Polestar op het gebied van autoproductie.

Een voorbeeld hiervan is de keuze voor een nieuwe leverancier die aluminium levert voor de wielen en accu-onderdelen voor de Polestar 2, waarbij de inzet van een voortaan door waterkracht aangedreven productiefaciliteit heeft geresulteerd in een reductie van 1,2 ton per auto.

Andere bijdragende factoren zijn de fabriek waar de Polestar 2 wordt gebouwd die nu voor 100% op hernieuwbare elektriciteit draait en de grotere verkoopmix van uitvoeringen van de Polestar 2 met één elektromotor, waarvoor tijdens de productiefase minder energie hoeft te worden verbruikt.

Fredrika Klarén, Head of Sustainability bij Polestar: 'We nemen het reduceren van  emissies zeer serieus en door elk detail te meten en nauwkeurig te onderzoeken, blijven we aan de bal. Elektrificatie alleen is niet genoeg en ook EV-makers als Polestar hebben nog veel werk voor de boeg. Onze focus blijft onveranderd en we blijven ons inzetten voor het terugdringen van de uitstoot in de gehele toeleveringsketen.'

Naast de ecologische voetafdruk in de productiefase, hebben elektrische auto's ook een sociale voetafdruk. Polestar gebruikt blockchaintechnologie om risicomaterialen  te traceren naar de oorsprong, waardoor sociale en milieurisico's in complexe toeleveringsketens kunnen worden beperkt. Polestar heeft de traceerbaarheid van materialen verder verbeterd en de scope omvat nu ook kobalt, mica, lithium, nikkel, leer en wol.

Er hebben zich inmiddels meer dan 20 toonaangevende spelers uit verschillende industrieën aangesloten bij het Polestar 0-project, met als doel om tegen 2030 een echt klimaatneutrale auto te creëren. Alle partners zijn gericht op het vinden van oplossingen om CO2 te elimineren en processen te heroverwegen, in plaats van te vertrouwen op misleidende compensatieregelingen.

Polestar werkte in 2022 samen met Circle Economy en STENA Recycling om de impact van de onderneming te meten en een baseline voor circulariteit vast te stellen, die wordt gehanteerd voor het verbeteren van het grondstoffenverbruik, de biodiversiteit en recycling.

Polestar ontving in februari 2023 een aanvullende certificering – de onderneming werd door Sustainalytics beoordeeld als ’low-risk 17’.