Carmignac: Big Tech en trends in de technologiesector

Carmignac: Big Tech en trends in de technologiesector

Technology
Technologie chips.png

Hieronder vindt u de commentaren van David Older en Nicholas Hancock over de ontwikkelingen binnen de technologiesector.

Nicholas Hancock, Analist Technologie, Media en Telecommunicatie bij Carmignac, becommentarieert de huidige trends en uitdagingen in de technologiesector:

"Nu we stilaan opstaan uit de pandemie, verwachten wij dat een groot deel van het digitale gedrag dat de consumenten tijdens de lockdowns hebben aangenomen, zal blijven hangen. Bijgevolg blijven de tech-megacaps, die deze week met hun winstcijfers opnieuw de verwachtingen overtroffen, hoogwaardige opties voor beleggers.”

"Een belangrijke ontwikkeling in de sector was recentelijk Apple's IDFA privacy update. De eerste tekenen wijzen erop dat deze impact relatief beheersbaar zal zijn en de geschiedenis leert ons dat veranderingen als deze meestal in het voordeel werken van grotere spelers met meer eerstehandsdata.”

"Een andere ontwikkeling is het wereldwijde tekort aan halfgeleiders. De pandemie heeft geleid tot een grotere consumentenvraag naar pc's en notebooks, maar tegelijkertijd betekende het stilvallen van economieën dat leveranciers hun capaciteit moesten inkrimpen. Veel halfgeleiderbedrijven verwachten niet dat het tekort de komende één of twee jaar zal opgelost geraken, en beleggers blijven op hun hoede voor tekenen die wijzen op een mogelijke cyclische correctie. De structurele vraag naar halfgeleiders blijft echter sterk, omdat het gebruik van technologieën als AI, autonome voertuigen en clouddiensten alleen maar blijft toenemen."

David Older, Hoofd Aandelen bij Carmignac, over de gebieden waar beleggers moeten kijken om te profiteren van de langetermijntrend naar een digitale economie:

"De wereldwijde datacreatie neemt in een duizelingwekkend tempo toe en we staan nog maar aan het begin van wat dit betekent voor bedrijven en economieën die op deze trend willen inspelen. We kunnen verwachten dat dit tot uiting zal komen in technologie-uitgaven als percentage van het BBP, die volgens de voorspellingen de komende tien jaar zullen verdubbelen naarmate we evolueren in de richting van een datagestuurde, digitale economie.”

"De groeiende hoeveelheid beschikbare data moet opgeslagen, gestructureerd en geanalyseerd worden. Investeerders die hier munt uit willen slaan, kunnen hun heil zoeken bij bedrijven die cloudinfrastructuur, computingvermogen of software leveren.”

"Ook de toekomst van advertising staat in de schijnwerpers na de introductie van Apple's IDFA privacy update. We hebben gezien hoe het marktaandeel van digitale reclame is gegroeid door de ontwikkeling van gerichte advertenties en we denken dat deze trend zich zal voortzetten. Hoewel de update het investeringsrendement voor digitale adverteerders zou kunnen beperken, zijn ze nog steeds enorm superieur aan niet-gerichte adverteerders. En aangezien winkels steeds meer overschakelen op enkel online, kunnen ze meer investeren in hun 'digitale etalage' via digitale reclame in plaats van huurkosten.”

"Wat betreft de gevolgen van de IDFA-update voor megacap techbedrijven, hebben we gezien hoe zowel Facebook als Google de impact ervan bagatelliseren. Net zoals bij de invoering van GDPR, verwachten we dat consumenten het voordelig zullen vinden om gegevens af te staan aan enkele van de grote platformen waarvan ze de diensten waarderen."