Robeco: Trends door crisis in hogere versnelling

Robeco: Trends door crisis in hogere versnelling

Coronacrisis
Koersen markten.png

Tal van consumenten- en digitaliseringstrends zijn door de coronacrisis in een versnelling geraakt. De trendbeleggers van Robeco zien veel veranderingen als structureel van aard en zijn dus niet bang voor een post-corona terugval.

Dit stellen portefeuillemanagers Jack Neele en Patrick Lemmens van het Robeco Trends Investing Team tijdens een afgelopen dinsdag georganiseerde online rondetafel voor de media. Neele, van het fonds Global Consumer Trends, benadrukt dat het team in probeert te haken op meerjarige trends en dat deze door de crisis nog zichtbaarder zijn geworden.

De acceleratie van de digitaliseringstrend noemt Neele als meest in het oog springend. Door covid-19 gingen mensen thuiswerken, horeca ging dicht en massa-evenementen werden gecanceld, dus mensen zochten hun heil online. Producenten van luxeproducten, winkeliers en organisatoren van live events hadden het zwaar, maar supermarkten, thuisentertainment, maaltijdbezorging en bedrijven met stevige buffers deden het goed.

Voor maaltijdbezorgers, juist een activiteit waar het fonds van Neele begin dit jaar meer nadruk op heeft gelegd, sneed het mes aan twee kanten. Niet alleen bestelden mensen meer, ze deden dit in plaats van over de telefoon ook steeds meer online. Tegelijkertijd komen uit de consolidatieslag enkele duidelijke winnaars naar voren met voldoende schaalgrootte om winst te genereren.

Streaming diensten zijn een ander voorbeeld. Neele weet nog goed hoe groot de muziekindustrie was in de jaren negentig. Kochten mensen toen nog hele albums op CD, met de intrede van downloaden kelderden de verkopen. Maar streaming heeft de trend gekeerd. Neele: ‘De omzetten zitten weer in de lift. Al is het nog maar de helft van wat het was, ik denk dat het terugkomt.’ Voor het streamen van video voorziet hij nog hogere groei, terwijl online gaming kan uitgroeien tot het volgende succesverhaal.

De vlucht die contactloos betalen heeft gemaakt door de pandemie, is helemaal ongekend, wijst Lemmens, beheerder van het FinTech-fonds. ‘We dachten al dat cash afrekenen ging verdwijnen, maar dat is in een ongelofelijke versnelling gekomen.’ Ook de reactie van overheden om getroffen burgers financieel te steunen, is een impuls gebleken. ‘Veel mensen, ook in landen als de Verenigde Staten, hebben geen bankrekening. De groei in het aantal klanten voor bedrijven als PayPal en Square was daardoor in het tweede kwartaal ongekend.’

Fusie- en overname-activiteit is ondertussen gewoon doorgegaan en er staan diverse beursgangen op de rol. De Chinese uitdager van de gevestigde bankenorde Ant Group komt naar de markt. En Lemmens wijst op het bericht dat de laatste financieringsronde van Mollie de waardering van de online-betaaldienst over de magische grens van €1 miljard tilt en het Nederlandse bedrijf daarmee de status van unicorn bezorgt.

Dit past in de trend dat steeds meer fintech-bedrijven van buiten de VS komen. Hier was de toegang tot financiële diensten gering, maar nu blijkt het gebrek aan oude infrastructuur juist een voordeel. ‘Je ziet het ook terug aan de geografische verdeling binnen ons fonds, de Verenigde Staten is nu zo’n 64% van het vermogen maar dat was 75%’, aldus Lemmens.