Robeco: ‘Unieke’ onderwaardering opkomende markten

Robeco: ‘Unieke’ onderwaardering opkomende markten

Emerging Markets Equity Asia
Azie markt.jpg

Aandelen uit opkomende markten zijn 30% lager gewaardeerd dan aandelen uit ontwikkelde markten (DM). Dat maakt de beleggingscategorie interessant, te meer daar deze situatie op termijn ‘onhoudbaar is’. Dat concludeert Wim-Hein Pals, hoofd Emerging Markets (EM) bij vermogensbeheerder Robeco. 

Pals noemt het grote waarderingsverschil tussen aandelen uit ontwikkelde en opkomende markten ‘uniek’, omdat deze categorie doorgaans niet 30%, maar gemiddeld 10% goedkoper is dan aandelen uit ontwikkelde landen. “Een unieke situatie”, oordeelt Pals. Naast de onderwaardering van aandelen, zijn opkomende markten (Robeco legt de focus met name op aandelen uit Azië) om nog andere redenen interessant voor beleggers. Het BBP groeit er harder dan in ontwikkelde markten. Ook verslaat de winstgroei die van ontwikkelde landen. “In veel opkomende landen geldt er een correlatie tussen BBP- en winstgroei”, ziet Pals. “Neem bijvoorbeeld China, waar bedrijven tegenwoordig beter begrijpen hoe ze aandeelhoudersrendement moeten genereren.” Pals benadrukt dat fundamenten in opkomende markten sterk zijn, of het nu gaat om externe reserves, begrotingsoverschotten, bankreserves of spaargelden. “De fundamenten in opkomende markten zijn over het algemeen sterker dan die in ontwikkelde landen, hetgeen op een gegeven moment meer beleggers zal aantrekken.” Het Emerging Markets Equities-fonds dat Pals beheert concentreert zich met name op de Aziatische consument, waarbij bedrijven die duurzame consumptiegoederen produceren de voorkeur krijgen. Robeco kiest daar voor een structureel overwogen positie, hetgeen een veel aantrekkelijkere koers/winst- en koers/boekverhouding oplevert. De vermogensbeheerder is daarentegen onderwogen in bedrijven die niet-duurzame consumptiegoederen leveren, omdat die aandelen ‘behoorlijk duur’ zijn. Naast een focus op consumenten, kiest de vermogensbeheerder voor blootstelling aan lokale bedrijven in India en China in plaats van multinationals. Blootstelling aan aandelen van multinationals betekent automatisch een blootstelling aan ontwikkelde markten, waarin Robeco nu niet belegd wil zijn.Dat concludeert Wim-Hein Pals, hoofd Emerging Markets (EM) bij vermogensbeheerder Robeco. Pals noemt het grote waarderingsverschil tussen aandelen uit ontwikkelde en opkomende markten ‘uniek’, omdat deze categorie doorgaans niet 30%, maar gemiddeld 10% goedkoper is dan aandelen uit ontwikkelde landen. “Een unieke situatie”, oordeelt Pals.

Naast de onderwaardering van aandelen, zijn opkomende markten (Robeco legt de focus met name op aandelen uit Azië) om nog andere redenen interessant voor beleggers. Het BBP groeit er harder dan in ontwikkelde markten. Ook verslaat de winstgroei die van ontwikkelde landen. “In veel opkomende landen geldt er een correlatie tussen BBP- en winstgroei”, ziet Pals. “Neem bijvoorbeeld China, waar bedrijven tegenwoordig beter begrijpen hoe ze aandeelhoudersrendement moeten genereren.”

Pals benadrukt dat fundamenten in opkomende markten sterk zijn, of het nu gaat om externe reserves, begrotingsoverschotten, bankreserves of spaargelden. “De fundamenten in opkomende markten zijn over het algemeen sterker dan die in ontwikkelde landen, hetgeen op een gegeven moment meer beleggers zal aantrekken.”

Het Emerging Markets Equities-fonds dat Pals beheert concentreert zich met name op de Aziatische consument, waarbij bedrijven die duurzame consumptiegoederen produceren de voorkeur krijgen. Robeco kiest daar voor een structureel overwogen positie, hetgeen een veel aantrekkelijkere koers/winst- en koers/boekverhouding oplevert. De vermogensbeheerder is daarentegen onderwogen in bedrijven die niet-duurzame consumptiegoederen leveren, omdat die aandelen ‘behoorlijk duur’ zijn.

Naast een focus op consumenten, kiest de vermogensbeheerder voor blootstelling aan lokale bedrijven in India en China in plaats van multinationals. Blootstelling aan aandelen van multinationals betekent automatisch een blootstelling aan ontwikkelde markten, waarin Robeco nu niet belegd wil zijn.