San Lie: Philips schoffeert met bonusbeleid niet alleen beleggers

San Lie: Philips schoffeert met bonusbeleid niet alleen beleggers

ESG
San Lie-ASN Bank-980x600.jpg

Door San Lie, Directeur van ASN Impact Investors

Philips negeert de wens van aandeelhouders om zijn bonusbeleid aan te passen nu het bedrijf in een crisis verkeert. Dat is niet alleen een negatief signaal richting beleggers. Ook medewerkers mogen zich geschoffeerd voelen. Doen zij het werkelijk alleen voor het geld?

Tachtig procent. Het was een ongekend hoog percentage aandeelhouders dat eerder deze maand tijdens de aandeelhoudersvergadering tegen het bonusbeleid van Philips stemde. Ook wij stemden tegen. Philips verkeert in zwaar weer, mede door de crisis rond de apneu-apparaten, en dan past bescheidenheid. In plaats daarvan paste zijn werkgever boekhoudkundige trucs toe om CEO Frans van Houten een bonus van € 1,8 miljoen toe te kunnen uitkeren. Volgens de strikte regels had hij slechts recht op € 4 ton.  

Om uit te leggen waarom ze niet ingaan op de wens van aandeelhouders, verwees de Raad van Commissarissen naar de ongekende verstoringen op de wereldmarkt, waar de top van Philips geen invloed op had. Niet heel sterk, maar een ander argument zette me meer aan het denken. De Raad is er alles aan gelegen om de medewerkers ‘gemotiveerd’ te houden. En daarom blijven de bonussen zoals ze zijn.

Boegbeeld van purpose

Bedenk daarbij dat het argument komt van een toezichtsraad die sinds kort wordt voorgezeten door Feike Sijbesma. Precies: de man die in zijn tijd aan het hoofd van DSM hét boegbeeld werd van stakeholdermanagement, van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Van, boven alles, je organisatie inrichten op purpose.

Je zou dan toch verwachten dat Sijbesma er, met ons, van overtuigd is dat bonussen niet geschikt zijn om mensen wezenlijk te motiveren en duurzaam te binden aan een organisatie en haar missie. Ook op de managementniveaus onder Frans van Houten hoop ik toch niet dat mensen harder lopen vanwege een extra financiële prikkel. Of andersom: vertrekken als ze die missen.   

Purpose laat talent bloeien

Natuurlijk, de beloning moet op orde zijn. Schaars talent heeft zijn prijs en mensen moeten zich kunnen toeleggen op hun werk zonder zich zorgen te maken of ze ‘het eind van de maand’ halen. Maar dit is de afgelopen jaren al zo vaak bewezen: het is de missie van een bedrijf, de purpose, die daarna vooral jong talent laat bloeien.

Maar uitgerekend Philips blaakt en bruist van de purpose: een bedrijf dat vele mensen beter maakt met zijn gezondheidstechnologie. Hoeveel meer wil je bijdragen aan een betere wereld? Zelf vertelt Philips ook graag over zijn mooie missie en duidelijke purpose. Ik kan me voorstellen dat  medewerkers trots zijn dat ze daaraan mee werken.

Bonus om gemotiveerd te blijven?

Ik vraag me daarom ook af hoe zij zich voelen bij de bonusrel. En dan met name over het motivatie-argument. Zijn ze boos, nu ze in feite wordt aangewreven dat ze een bonus nodig hebben om gemotiveerd te blijven?

Vragen ze zich, net als ik, af hoeveel tijd en energie de top heeft gestoken in de interne en externe discussie over de weigering om een gebaar te maken? Hoeveel medewerkers zullen hun best hebben gedaan om dit negatieve signaal aan de buitenwereld te voorkomen? En de hamvraag: hoe draagt al die tijd en energie bij aan de missie van Philips, de purpose waar alles wél om zou moeten draaien?   

Koppel bonus zoveel mogelijk aan duurzaamheid

Wij blijven actief engagement voeren bij Philips. Zoals bij alle bedrijven waarin we aandeelhouder zijn, staat het beloningsbeleid daarbij op de agenda. Dit moet eerlijk zijn, in verhouding tot de resultaten en áls er bonussen worden toegekend, zien we het liefst dat die zoveel mogelijk zijn gekoppeld aan objectief meetbare duurzaamheidscriteria. Dit is inderdaad het geval bij Philips: de prestatiebeloning is voor een flink deel gelinkt aan lives improved, carbon footprint en circularity en wat veel mensen nog ‘zachte criteria’ zullen noemen.

Hou me ten goede: Sijbesma zit er net. Philips legde dit keer een zeldzaam eendrachtig ‘advies’ van zijn aandeelhouders naast zich neer, maar volgend jaar kan alles anders zijn. Moet alles anders zijn. We stemmen liever niet met onze voeten, want we willen echt aan boord blijven van een bedrijf met een missie om de wereld letterlijk beter maken.

San Lie is Directeur van ASN Impact Investors. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.