Remco Bleijs: Purpose en een wereldgoal maken

Remco Bleijs: Purpose en een wereldgoal maken

ESG-investing ESG
Remco Bleijs (EY)

Door Remco Bleijs, Associate Partner Asset Management en Sustainability Services bij EY

De afgelopen jaren is het begrip ‘purpose’ sterk in opkomst bij bedrijven waaronder ook veel financiële instellingen. De kredietcrisis, de COVID-19-crisis, de Green Deal maar ook nieuwe technologie, medewerkers die zingeving in hun werk zoeken en een verlies van vertrouwen door klanten maken dat het niet langer voldoende is om het ‘hoe’ en het ‘wat’ scherp te krijgen.

Het gaat steeds meer om het ‘waarom’. Het Sustainable Finance Lab (SFL) schreef daar eerder dit jaar een mooie paper over uit met veel herkenbare purpose-voorbeelden van financiële instellingen en ook met een aantal aanbevelingen. In dit artikel zal ik daar nog een extra toevoeging aan doen.

Een heldere definitie voor purpose is er niet, maar het gaat verder dan het ESG-beleid dat veel financiële instellingen voeren. Het gaat om het realiseren van een positieve impact voor alle stakeholders van een onderneming. Hierbij gaat het om de positie die de onderneming inneemt in de maatschappij. De purpose van de onderneming is existentieel, het geeft de reden voor het bestaan van de onderneming weer.

De purpose geeft richting aan de aspiratie van de onderneming. Waarom doen we wat we doen? Je kunt het beschouwen als maatschappelijke kompas. Verankering van de purpose in de strategie, governance, cultuur en processen draagt bij aan het succes van de onderneming en heeft een positieve impact op alle stakeholders. Hier kan niemand op tegen zijn, toch?

Wereldgoal

Om de purpose tot leven te brengen dien je wel duidelijke doelen te stellen. Dus wat wil je bereiken en waarom. Dat doet me denken aan m’n pupillen jaren als voetballer bij RKAVV. In de D1 hadden we naar onze eigen mening een ‘wereldelftal’.

We hadden een goede teamspirit en een selectie die uitstekend in balans was: we hadden een leider, die het later tot het eerste van ADO Den Haag schopte, individualisten en teamplayers. We hadden een paar maatschappelijke doelen: het met elkaar lol hebben, leren en beter worden en uiteraard kampioen worden.

Al onze jeugdige doelen werden bereikt: de teamspirit was enorm goed, we groeiden in onze rol en we werden ongeslagen kampioen. Als verdediger was ik een teamplayer die het vuile werk opknapte en de opbouw vaak startte om anderen te kunnen laten uitblinken en scoren. Van een ‘wereldgoal’ maken kon ik alleen maar dromen, maar toch maakte ik hem een keer.

Dat was op een extreem mistige dag en ik de bal vanaf de middellijn op gevoel een enorme schop naar voren gaf, geen hand voor ogen zag en vervolgens iedereen hoorde juichen en mijn hele team me kwam omhelzen. De bal was zonder dat ik het had gezien over de keeper van DSO heen gegaan en het was ook nog eens de winnende! Een echte wereldgoal. Mijn persoonlijke purpose was geslaagd maar ook die van het team en we waanden ons lange tijd de beste.

Sustainable Development Goals

Zo gaat dat dus ook in het bedrijfsleven. Duidelijke doelen stellen, vaak als een ster aan de horizon, die halen en succesvol zijn met ook nog een mooie maatschappelijke positieve impact tot gevolg. Dat zorgt voor een boost van jewelste.

Het SFL heeft daar dus een aantal aanbevelingen op gedaan. Ik zou deze verder willen concretiseren door naast de missie of purpose van het bedrijf daar ook concrete doelen aan te koppelen. De gestelde doelen zouden in het teken moeten staan van de ‘lange termijn waardecreatie’ die in het belang van alle stakeholders is.

Welke doelen zouden daar beter voor passen dan de breed toegepaste 17 Sustainable Development Goals (SDGs) van de Verenigde Naties? De strategie krijgt daardoor meer richting en de aanbevelingen van het SFL kunnen daarmee makkelijker uitvoerbaar worden gemaakt.

De SDGs staan centraal en kunnen ook concreet worden vertaald naar een ambitieniveau en richtinggevend zijn voor het aanbod van producten en services. Het is wel cruciaal onderscheidend en gefocust te blijven.

Dus een goed onderbouwde keuze voor een beperkt aantal van de 17 SDGs is bepalend voor het succes ervan. En hou het simpel zodat het ook vertaald kan worden naar een persoonlijke purpose van alle werknemers die daarmee hun eigen wereldgoals kunnen maken. Wat is eigenlijk jouw purpose?