Principal AM: Moderne magazijnen stimuleren volgende fase industriële groei

Principal AM: Moderne magazijnen stimuleren volgende fase industriële groei

Infrastructuur Vastgoed

Ondanks de hoge leegstand blijft de industriële sector fundamenteel gezond, met name wat betreft moderne magazijnfaciliteiten. De huidige leegstand is een weerspiegeling van een cyclische mismatch tussen de snelheid van aanbod en leasing, niet van structurele zwakte.

Aangezien de pijplijn in de bouwsector verder leegloopt terwijl de vraag naar moderne logistieke voorzieningen stabiel blijft, zullen de leegstandspercentages waarschijnlijk sneller dan verwacht normaliseren. Het nieuwe aanbod zal naar verwachting in 2026-27 een dieptepunt bereiken, waardoor de omstandigheden er voor de volgende ontwikkelingscyclus gunstig uitzien.

De industriële sector heeft een tijdje de wind tegen gehad als gevolg van overmatige ontwikkelingen in bepaalde markten en een zwakkere vraag door onzekerheden over het overheidsbeleid, met name de onlangs ingevoerde invoertarieven. Deze druk heeft tot hogere leegstand geleid, omdat nieuwe projecten online kwamen op het moment dat zakelijke huurders de leaseverplichtingen op lange termijn uitstelden. Hoewel dit de vooruitzichten op korte termijn vertroebelt, is het waarschijnlijk een teken van tijdelijke cyclische dislocatie, en niet van structurele zwakte.

Toch is de sector van moderne magazijnen veerkrachtig gebleven. De vraag naar recent gebouwde faciliteiten blijft groot, waardoor moderne magazijnen nog steeds een van de meest favoriete sectoren van institutionele beleggers is. Tussen 2020 tot 2024 was de netto-absorptie van magazijnen gebouwd na 2010 gemiddeld 177 miljoen vierkante voet per jaar, ruim boven het gemiddelde op lange termijn van 103 miljoen. Dit segment heeft tot nu toe in 2025 al 50 miljoen vierkante voet geabsorbeerd. Hoewel de huidige leegstand van 15,5% hoog lijkt, weerspiegelt een groot deel ervan relatief nieuwe faciliteiten in plaats van gestabiliseerde faciliteiten die ondermaats presteren.

Vooruitkijkend wordt verwacht dat de pijplijn in de bouwsector verder leeg zal lopen terwijl de vraag naar moderne logistieke faciliteiten stabiel blijft. Sterke huuractiviteiten, zelfs in de huidige omgeving, suggereren dat de leegstand sneller dan verwacht zal verbeteren, waardoor een duurzamer herstel een kwestie van tijd is. Tegen 2026-27, wanneer het nieuwe aanbod het laagste punt sinds de wereldwijde financiële crisis zal bereiken, zullen de omstandigheden waarschijnlijk het begin van een nieuwe ontwikkelingscyclus inluiden, waardoor de sector zich kan positioneren voor de volgende groeifase.