LGIM: Het cijferseizoen viel deze keer nog mee

LGIM: Het cijferseizoen viel deze keer nog mee

Financiële markten algemeen
Koersen markten

Het resultatenseizoen van het vierde kwartaal van 2022 liet een stijgende omzet met dalende winsten zien. Toch overtroffen beide cijfers nog steeds de verwachtingen.

Hoe lang kan die huidige veerkracht nog aanhouden, vraagt portfolio manager Camilla Ayling van vermogensbeheerder LGIM zich af.

Het drukke cijferseizoen loopt bijna op z’n eind: in Europa worden nog enkele resultaten verwacht, maar bijna alle S&P 500 bedrijven hebben hun cijfers bekendgemaakt.  

LGIM had op voorhand voorspeld dat de resultaten in lijn zouden liggen met de verwachtingen, omdat die verwachtingen al bijgesteld waren nog voor het cijferseizoen begonnen was. Bovendien gaan de winsten doorgaans pas dalen als de recessie begonnen is, niet in aanloop naar die recessie.  

Het keerpunt nadert 

Van alle sectoren presteerde de energiesector het beste, door de inval van Rusland in Oekraïne en de daaruit voortvloeiende stijging van de energieprijzen. Het was de enige sector die het afgelopen kwartaal opwaartse herzieningen van de winst per aandeel kende, en die in wezen de hele winstgroei van 2022 voor zijn rekening nam. Maar die rugwind keert nu om door de lagere olieprijzen; analisten denken dat de sector in 2023 de grootste rem op de marktwinst zal zijn. 

Een aantal bedrijven uit de S&P 500 hebben de prognoses weliswaar overtroffen met een hogere WPA en betere verkoopcijfers, maar met 2% ligt dit percentage onder de historische mediaan van 4%. De bijstellingen in de verwachtingen vlak voor het cijferseizoen hebben dus niet voor ieder mogen baten. Dat indiceert weliswaar nog geen recessie, maar het wijst wel op een naderende neerwaartse trend.  

Ook is het bedrijfssentiment verslechterd. Het taalgebruik tijdens de calls die de cijfers toelichten, is negatiever geworden en dat suggereert dat de bedrijfswinsten binnenkort verder kunnen dalen.  

Kijk naar de winstmarges 

Vooral de krimpende marges hebben in het vierde kwartaal druk gezet op de winst, aangezien de kosten sneller zijn gestegen dan de omzet. Om hun marges te beschermen, kunnen bedrijven bijvoorbeeld via arbeidskosten relatief snel bezuinigen. 

Zo was er dit cijferseizoen veel te doen om de ontslaggolven bij de grote tech bedrijven. Onder andere Microsoft, Google (Alphabet) en Amazon maakten een substantiële groei door tijdens de pandemie en deze bedrijven willen hun personeelsbestand nu weer verkleinen.  

De marges blijven een belangrijke indicator om in volgende rapportageperiodes in de gaten te houden. Aan de ene kant zwakt de inflatoire druk verder af, waardoor de kosten voor transport, energie en grondstoffen voor veel bedrijven afnemen. Aan de andere kant blijft de arbeidsmarkt historisch gezien krap, waardoor loongroei de bedrijfsmarges in de weg kan staan.   

Gaat het de goede kant op? 

De verwachtingen voor de WPA dit jaar zijn al een aantal keer bijgesteld en de consensus over de verwachte WPA zal waarschijnlijk dit jaar nog afnemen. De verwachting is dat luxegoederen dit jaar waarschijnlijk zullen versnellen en het meeste winstgroei opleveren. Nochtans kan je ook verwachten dat deze sector relatief meer te lijden kan hebben onder een daling van het consumentenvertrouwen.  

Het bedrijfssentiment lijkt de komende tijd negatiever te worden, en de marktverwachtingen overtroffen de vooruitzichten van de bedrijven zelf. Toch heeft dit cijferseizoen de veerkracht van de economie voorlopig bevestigd. Het bracht nog niet de winstcorrectie die we op een bepaald punt wel verwachten.  

Ayling concludeert dat we deze keer nog opgelucht adem kunnen halen, maar het volgende cijferseizoen zal roeriger zijn. LGIM zet zich daarom schrap voor Pasen.