Polestar: Aanhoudend gebrek aan klimaatactie van autofabrikanten ondanks sterke vraag van consumenten

Polestar: Aanhoudend gebrek aan klimaatactie van autofabrikanten ondanks sterke vraag van consumenten

Duurzaam beleggen Energietransitie
Duurzaam (15) Elektrische auto

Polestar, het Zweedse premium elektrische automerk, presenteert nieuwe onderzoeksresultaten die laten zien dat steeds meer consumenten willen overstappen op elektrisch rijden en dat ze meer verlangen op het gebied van wetgeving om dit zo snel mogelijk waar te maken.

Uit het wereldwijde onderzoek, waaraan 18.000 deelnemers in 19 markten in Noord-Amerika, Azië-Pacific en Europa deelnamen, blijkt dat 34% van de consumenten voorstander is van een verbod tegen 2030 op auto's met een verbrandingsmotor. Voor 2035 loopt dit percentage op tot 47%. De Nederlandse percentages liggen iets hoger dan de algemene, respectievelijk 36% en 48%. Uit de nieuwe studie blijkt ook dat driekwart van de ondervraagden van mening is dat de samenleving anders moet consumeren om het klimaat en het milieu voor toekomstige generaties te besparen.

Polestar geeft, ter gelegenheid van de Climate Week NYC en de European Mobility Week, vervolg aan de film 'Set in Stone'- die werd gelanceerd tijdens COP26. Het merk laat met een nieuwe campagne zien hoe een gebrek aan actie van de auto-industrie een historisch document van beloften heeft doen veranderen in een historisch document van stilte.

Thomas Ingenlath, CEO van Polestar: “Terwijl klimaatleiders deze week bijeenkomen in New York City, en met COP27 in het vooruitzicht, is het duidelijk dat er meer wordt vergaderd dan gehandeld. Bedrijven en consumenten kunnen daar zeker iets aan doen. Hoewel wij het beleid niet maken, hebben we de macht om nu te handelen en echte verandering te realiseren. We hebben een verantwoordelijkheid en het is aan ons om een ​​signaal af te geven en te laten zien dat we er klaar voor zijn.”

In juni 2022 kwam de European Council of Environmental Ministers overeen dat in 2035 nieuwe op de EU-markt gebrachte auto’s emissievrij moeten zijn. En tijdens COP26 in 2021 sloot een klein aantal autofabrikanten zich aan bij de ‘Glasgow Declaration on Zero Emission Cars and Vans’ – een verbintenis om voertuigen op fossiele brandstof tussen 2035 en 2040 uit te faseren.

Thomas Ingenlath vindt dat er eerder een wereldwijd verbod op de verbrandingsmotor moet komen: “Nog slechts 1,5% van de voertuigen die nu rondrijden is elektrisch, dus het is inmiddels duidelijk dat we in een EV-bubbel leven, en niet in een EV-boom. We zijn in dit decennium op een kritiek punt aanbeland om de doelen van het Parijs-akkoord te bereiken. We hebben regeringen nodig die het voortouw nemen met een robuust beleid, zowel op het gebied van infrastructuur als elektriciteitsprijzen, zodat consumenten vol vertrouwen kunnen overstappen op elektrisch rijden. Het is nóg belangrijker dat autofabrikanten nu in actie komen en niet wachten op beleidswijzigingen.”