Capital Group: Markt elektrische auto’s zal sneller groeien dan 28% per jaar

Capital Group: Markt elektrische auto’s zal sneller groeien dan 28% per jaar

Euro
Elektrische auto.jpg

Volgens het Internationaal Energieagentschap zal de wereldwijde verkoop van elektrische auto’s de komende tien jaar met 28% per jaar stijgen. Maar volgens analist Kaitlyn Murphy van vermogensbeheerder Capital Group is die schatting nog te conservatief, schrijft ze in ‘Beyond Tesla: Electric cars shift into the fast lane’.

Elektrische auto’s naderen het omslagpunt waarop ze goedkoper worden dan traditionele auto's, zelfs zonder overheidssubsidies. “Het valt niet te ontkennen dat elektrische auto’s betaalbaarder en populairder worden”, bevestigt Wenjie Ge, een collega bij Capital Group die de Aziatische autofabrikanten volgt. “De grootste drijfveer voor die verandering zijn de snel dalende batterijkosten.”

Elektrische auto’s rijden momenteel op een lithium-ion batterijpakket van 40-60 kilowatt, dat ongeveer een derde van de autokosten vertegenwoordigt. Zodra de batterij minder dan 100 dollar per kilowattuur (kWh) kost, is een elektrische auto goedkoper dan een conventionele auto. In de afgelopen tien jaar is de gemiddelde prijs al gedaald van 917 dollar per kWh tot ongeveer 137 dollar, leert een analyse van Bloomberg.

“In China - nu al een leider op het gebied van batterijproductie - hebben de batterijkosten voor sommige voertuigen de drempel van 100 dollar bereikt, jaren eerder dan verwacht", zegt Ge. “Tegen 2030 liggen ze naar schatting onder de 60 dollar.”

Voor de consument speelt niet alleen de aankoopprijs een rol. Auto's op batterijen hebben doorgaans veel lagere onderhouds- en gebruikskosten dan auto's die op fossiele brandstoffen rijden. Benzine is een zure, corrosieve vloeistof die de neiging heeft om motoren te doen slijten, en dus is regelmatig onderhoud nodig. Het U.S. Department of Transportation schat dat de gemiddelde Amerikaanse automobilist ongeveer 12 cent per mijl uitgeeft aan benzine en 9 cent aan onderhoud. “Aangezien elektriciteit over het algemeen goedkoper is dan benzine, zijn de gebruikskosten ook lager”, voegt Ge toe.

“Al deze ontwikkelingen maken elektrische auto’s niet alleen een alternatief voor nieuwe auto’s, maar eveneens voor het bestaande wagenpark op de weg, inclusief tweedehands auto's” zegt Murphy. “In de VS alleen zijn dat ongeveer 270 of 280 miljoen voertuigen. Dat suggereert dat er een veel sterkere groei mogelijk is dan de markt verwacht."

Een andere belangrijke innovatie is de software in de elektrische auto’s. Die software zal niet alleen de kosten verlagen, maar ook de totale gebruikservaring transformeren. De software kan draadloze updates ontvangen om de functionaliteit en de veiligheid te verbeteren en ook voor entertainment zorgen. De meer innovatieve fabrikanten zullen auto’s bouwen die bijleren en verbeteren, die veiliger worden en die gaandeweg meer diensten introduceren, verwacht Kaitlyn Murphy.

“Met die strategie kan een autofabrikant voorkomen dat de auto snel waarde verliest, zoals het geval is met traditionele auto’s”, merkt de analiste van Capital Group op. Als analiste zoekt ze daarom naar bedrijven die niet alleen auto's verkopen, maar die ook abonnementen uitrollen voor het beheer van de batterij, het entertainment in de auto, een verbeterde veiligheid en zelfrijdende technologie.

“Fabrikanten van elektrische voertuigen bouwen niet alleen de infrastructuur om van A naar B te rijden. Ze willen ook een deel van de koek van de verzekeringsmaatschappijen, de nutsbedrijven, de media en meer. Beleggers moeten zich afvragen welke fabrikant dit het snelst kan uitbouwen”, concludeert Murphy.