T. Rowe Price: Opkomende markten lopen voorop in fintech

T. Rowe Price: Opkomende markten lopen voorop in fintech

Opkomende markten Technologie
Irmak Surenkon (photo archive T. Rowe Price)
Fintech bloeit helemaal op in opkomende markten (EM), waar de penetratie van traditionele bank- en verzekeringsdiensten doorgaans laag is. Het gebrek aan infrastructuur en de groei van mobiele telefoons maken de opkomende markten rijp voor alternatieve financiële oplossingen, menen Chuck Knudsen, Irmak Surenkok en Daniel Hurley, Portfolio Specialists Emerging Markets bij T. Rowe Price.

In veel gevallen hebben consumenten het traditionele aanbod van financiële diensten direct doorgeschoven naar online oplossingen. Belangrijk is dat deze fintechbedrijven een steeds groter publiek bereiken en unieke diensten aanbieden die de traditionele banken niet kunnen verzorgen. Doordat veel EM-bedrijven op dit gebied het voortouw nemen, groeien de mogelijkheden voor beleggers, aldus de Portfolio Specialists Emerging Markets.

  • Digitale innovatie verstoort en hervormt de financiële dienstverlening in hoog tempo.
  • Opkomende markten lopen voorop in deze nieuwe wereld van Fintech, met veel bedrijven in de voorhoede van de innovatie.
  • Financiële inclusiviteit in financiële diensten is tijdens de coronaviruspandemie nog belangrijker geworden voor consumenten in opkomende markten, en fintechbedrijven staan klaar om daarvan te profiteren.

Fintech groeit halsoverkop
Zo'n 2 miljard volwassenen wereldwijd hebben nog steeds geen toegang tot een bankrekening. De meeste hiervan leven in opkomende markten. Dankzij de vooruitgang op het gebied van fintech neemt de financiële inclusie toe. Consumenten kunnen steeds vaker en meer profiteren van nieuwe fintech-innovaties. Een enorme drijfveer voor deze trend is de snelle toename van het aantal mobiele telefoons en de verbetering van de toegang tot het internet. Aangezien de infrastructuur een beperkende factor kan zijn, zie je in ontwikkelende landen dat consumenten direct ‘mobile’ gaan. Voor veel mensen zijn mobiele telefoons hun enige verbinding met hun financiële instrumenten, informatie en andere vitale diensten. Fintechs gebruiken dat in hun voordeel en bedenken financiële oplossingen die aan de verschillende eisen van deze markten voldoen. 

Azië en Afrika staan vooraan op fintech-gebied
Azië staat in de voorhoede van de fintech-revolutie en loopt voorop in de adoptie van financieel-technologische producten en diensten voor de consument. In China en India zegt meer dan de helft van de volwassen consumenten die online actief zijn, regelmatig gebruik te maken van de fintech-diensten (Ernst & Young, 2017). Intussen is Afrika ten zuiden van de Sahara goed voor meer dan de helft van de ‘mobile moneyservices’ wereldwijd. Dankzij de enorme groei  van de middenklasse in de opkomende markten, grijpen fintech bedrijven hun kans.
De lage penetratiegraad van credit- en debetkaarten kan de digitale innovatie versnellen. Dit heeft de weg gebaand voor de opkomst van digitale portemonnees, die steeds populairder zijn geworden in opkomende markten. Afrika is een wereldleider op het gebied van mobiel geld, dat een belangrijk onderdeel is geworden van de financiële dienstverlening op dat continent. Mobiele netwerkoperators hebben er als eerste hun voordeel mee gedaan, maar meer recentelijk hebben fintechs een stevige voet aan de grond gekregen op de markt. Traditionele banken zijn agressief de concurrentie aangegaan voor de mobiel bankierende klant, waarbij sommige banken samenwerkingsverbanden zijn aangegaan in de hoop de markt sneller te kunnen bereiken. 
Deze bedrijven bestrijken het volledige spectrum van financiële diensten, van betalingen en rekeningen-courant tot spaarrekeningen, leningen, beleggingen en verzekeringen. Iets meer dan de helft van de 282 mobiele gelddiensten die wereldwijd actief zijn, bevinden zich volgens de GSMA, een brancheorganisatie die de belangen van mobiele netwerkexploitanten wereldwijd vertegenwoordigt, in Afrika ten zuiden van de Sahara.
Een recent rapport van McKinsey suggereert dat er momenteel ongeveer 100 miljoen actieve mobiele geldrekeningen in Afrika zijn. Dat aantal gaat veel verder dan de adoptie van klanten in Zuid-Azië, met 40 miljoen actieve mobiele geldrekeningen en die qua marktaandeel de op één na grootste regio voor mobiel geld vormen. En deze bedrijven lossen een echt probleem op. Tot voor kort was het voor migrerende werknemers in Nairobi bijvoorbeeld ongelooflijk moeilijk om het loon terug te sturen naar hun familie die op het platteland woont. Nu kunnen ze dat met één druk op de knop doen.

Waarom nu voor fintech kiezen? 
T. Rowe Price is enthousiast over het potentieel van de disruptie in de betalingssector. Tot nu toe bestond de eerste stap in het leven van een startende ondernemer uit een bezoek aan de bank om financiering te regelen voor zijn onderneming. Een betalingsverwerkingsproduct was een natuurlijke cross-sell voor banken. Vandaag de dag kiezen ondernemers de software die hen zal helpen hun nieuwe onderneming te managen. Die verandering leidt tot een verschuiving weg van de banken naar digitale betalingsproviders. 
Maar er is nog meer ruimte voor de betalingsindustrie om te groeien. Naast digitale betalingen zullen ook business-to-business (B2B) betalingen waarschijnlijk voor opschudding zorgen in de fintech-sector. Deze bedrijven proberen het gat op te vullen dat is ontstaan door de terugtrekking van banken uit de kredietverlening aan het midden- en kleinbedrijf, terwijl ze ook oplossingen bieden voor de verwerking van betalingen en de stroomlijning van de workflow. De B2B-markt concurreert qua omvang met het consumentenbetalingsverkeer. Modernere betalingstechnologieën raken nu pas in zwang in die sector en drukken handmatige processen naar de achtergrond. Dit zou de groei van de betalingsindustrie nog vele jaren verder kunnen aandrijven. 

Disruptie van de sector naar voren gehaald  
De financiële inclusie in ontwikkelingslanden is tijdens de coronaviruspandemie nog belangrijker geworden. Voor degenen die geen toegang kunnen krijgen tot mobiele telefoons, is de mogelijkheid om fysieke banken te bezoeken en hun geld te beheren nog beperkter, zo niet volledig afgesneden, waardoor de toch al zeer beperkte beschikbaarheid en ondersteuning die het traditionele bankieren in veel opkomende markten biedt, nog wordt verergerd. Mobiele oplossingen blijken een levensader te zijn in de opkomende markten. De kwestie van toegankelijkheid is in de hoofden van de consumenten naar voren gehaald en in het middelpunt van de belangstelling komen te staan. Degenen die toegang hebben gehad tot het internet in dergelijke markten vinden dat ze via hun fintech-diensten direct de broodnodige financiële middelen kunnen aanboren om hun bedrijf en leven op orde te houden. 
Naarmate de hele wereld in de richting van een nieuwe realiteit verschuift, zal er een overvloed aan post-corona mogelijkheden voor bedrijven zijn. Er zullen nieuwe niches en spannende ideeën ontstaan als mensen zich realiseren dat de digitale hulpmiddelen waarop ze tijdens deze verstoring hebben vertrouwd, in feite belangrijke diensten leveren, ongeacht de omstandigheden. Fintech bedrijven kunnen deze kans aangrijpen om hun reputatie verder op te bouwen en er nog sterker uit te komen als de crisis voorbij is.