Schroders: Techreuzen komen sterker dan ooit uit coronacrisis naar voren

Schroders: Techreuzen komen sterker dan ooit uit coronacrisis naar voren

Sean Markowicz (photo archive Schroders)

De Covid-19 crisis stort veel bedrijven in onzekerheid, maar de grote techbedrijven lijken er sterker uit te komen dan ooit, constateert Sean Markowicz, strateeg bij Schroders.

Techbedrijven profiteren van Covid-19 crisis

Microsoft ziet een enorme toename in het gebruik van de clouddienst Azure, omdat miljoenen mensen vanuit huis werken. Amazon neemt tienduizenden nieuwe werknemers aan om aan de toegenomen vraag naar zijn diensten te kunnen voldoen. YouTube Kids was de meest gestreamde app in het eerste kwartaal. Facebook meldt een explosief gebruik van video calls en berichten. De reisbeperkingen en social distancing maakt consumenten nog afhankelijker van de grote techbedrijven om in onze basisbehoeften te voorzien, ons te vermaken en in contact te blijven met vrienden en collega's.

 

De donkere kant van hun marktmacht

Maar volgens Schroders zit er ook een zwart randje aan de macht van techbedrijven. Terwijl kleinere bedrijven en start-ups hard geraakt worden door deze crisis, zal deze pandemie de grootste techbedrijven waarschijnlijk nog machtiger maken dan voorheen. Zij zullen hierdoor hun greep op de maatschappij verder vergroten.

Het wekt weinig verbazing dat de aandelen van de FAMAGs (Facebook, Amazon, Microsoft, Apple en Google) beter gepresteerd hebben dan de markt. Deze bedrijven wegen zwaar in de S&P500. Ondertussen zijn ze met elkaar goed voor 20% van de index en bepalen ze voor een groot deel het aandelenrendement. Een betere prestatievergelijker is de gelijk gewogen S&P 500-index, die de prestaties van het gemiddelde Amerikaanse bedrijf bijhoudt. Deze is met 19,4% gedaald, bijna twee keer zoveel als de naar marktkapitalisatie gewogen index. Deze geeft aan dat de grootste aandelen beter presteerden dan de kleinere. Hoewel Facebook ondermaats presteerde ten opzichte van de andere FAMAG-aandelen en de S&P 500, presteerde het beter dan het gemiddelde bedrijf.

 

Cash is king

Voor veel bedrijven zijn de sales letterlijk tot nul gedaald. Dus waar het nu om gaat is niet zozeer de omzet, maar de vraag of een bedrijf genoeg geld in kas heeft om de lockdown te overleven. Ook in kaspositie zijn de FAMAGs de relatieve winnaars. Zij beschikken over bovengemiddelde buffers, relatief lage kortetermijnverplichtingen en het vermogen om een sterke kasstroom te genereren. De FAMAGs doen het daarin relatief beter dan de brede markt en de rest van de technologiesector. 

Onderstaande tabel geeft aan hoe lang bedrijven het kunnen uitzingen met hun kasgeld. Neem Microsoft - het zit op 134 miljard dollar aan liquide middelen, wat genoeg is om 2 jaar en 4 maanden van zijn verplichtingen te financieren (bijv. kortlopende schulden, lonen en andere rekeningen). Dit is beduidend hoger dan de mediaan $6 miljard kassaldo als cash cushion van 0,88 jaar (10,5 maanden) voor de S&P 500. Microsoft is ook beter in staat om zijn sales te vertalen naar cash in vergelijking met andere bedrijven. Zo was zijn operationele cashflow/sales ratio 38, wat betekent dat het 38 dollar aan contant geld vergaarde voor elke 100 dollar aan sales.

 

 

De balansen van andere bedrijven zijn minder robuust. Een gevolg daarvan kan zijn dat veelbelovende, maar kwetsbare bedrijven nu omvallen of opgekocht worden, waardoor de marktdominantie van de techgiganten nog meer toeneemt.

 

Techs kunnen sterker uit de crisis komen

Zodra de lockdowns zijn opgeheven en de wereldeconomie verbetert, zouden de FAMAGs kunnen profiteren van het veranderde consumentengedrag. Social mediaplatforms krijgen een nieuw publiek, mensen brengen meer tijd door op hun smartphone en het winkelend publiek raakt gewend aan het online bestellen van boodschappen. Deze veranderingen in de digitale consumptietrends zouden kunnen leiden tot permanente verschuivingen in de consumptiegewoonten van de consument..

 

Techreuzen zijn niet immuun voor Covid-19

Toch blijken de FAMAGs niet immuun te zijn voor de economische effecten van een wereldwijde lockdown. Adverteerders geven minder uit, wat het verdienmodel van Google en Facebook raakt, zij halen respectievelijk 83% en 98% van hun inkomsten uit advertising. Apple incasseerde een flinke dreun door wegvallende vraag en stilgelegde fabrieken in China.

 

Te dominant is risicovol

Schroders vindt het meest alarmerend dat de Amerikaanse aandelenrendementen grotendeels afhankelijk zijn van een handvol techbedrijven. Tussen 2015 en 2019 is de S&P500 74% gestegen, slechts vijf techbedrijven droegen daaraan 22% bij. Door de coronacrisis zijn veel andere aandelen gekelderd, waardoor het gewicht van de FAMAGs is toegenomen. Als in het hypothetische geval de FAMAGs 10% dalen, dan moeten de overige 455 bedrijven 2,5% koerswinst boeken om de index op peil te houden.

 

Striktere regulering vormt een bedreiging. 

Op de langere termijn ziet Schroders vooral een risico in striktere regulering. De afgelopen 18 maanden zijn de FAMAGs al geconfronteerd met een spervuur van kritiek op hun concurrentieverstorende gedrag. Hoe groter de techbedrijven worden, hoe groter de kans dat ze sterker gereguleerd worden. De geschiedenis zit vol met dergelijke voorbeelden. Op een gegeven moment kan dit ernstige gevolgen hebben voor hun groeivooruitzichten. 

Overheden doen in deze crisistijd een beroep op techbedrijven. Mogelijk staat hen dan regulering als nutsbedrijven te wachten. Schroders ziet zeker op de langere termijn consequenties voor de M&A-activiteiten van deze bedrijven, wat een belangrijk ingrediënt voor hun succes is geweest.

Schroders wijst nog eens op het zwakke trackrecord van dominante bedrijven die niet in staat zijn hun dominantie te behouden. De winnaars van vandaag kunnen de Nokia’s en Blackberry’s van morgen zijn. Gezien het gewicht van de FAMAGs kan dat de hele markt omlaag trekken, als het vertrouwen in deze bedrijven gaat wankelen. Passieve strategieën zijn het meest blootgesteld aan dit risico. Beleggers moeten zich ten minste hiervan bewust zijn.