Fidelity: Voorzichtig herstel Chinese consumentenuitgaven

Fidelity: Voorzichtig herstel Chinese consumentenuitgaven

China
Virus 3.jpg

Chinese consumenten bieden een sprankje hoop in het economische drama dat het coronavirus aanricht, nu in het land waar de wereldwijde pandemie begon het leven weer normaal wordt. De consumentenuitgaven beginnen langzaam te herstellen, al gebeurt dat niet gelijkmatig en verloopt het waarschijnlijk niet volgens eerder vertoonde patronen, zegt Ned Salter, hoofd wereldwijde aandelenresearch bij Fidelity International.

Dit document is uitsluitend bedoeld voor beleggingsprofessionals; particuliere beleggers mogen zich er niet op te baseren. Het is gebaseerd op veronderstelde cijfers en is uitsluitend bedoeld voor illustratieve doeleinden. Beleggers dienen er nota van te nemen dat ingenomen standpunten mogelijk niet langer actueel zijn en dat er mogelijk reeds naar gehandeld is. Gesimuleerde in het verleden behaalde resultaten vormen geen betrouwbare indicatie voor de toekomst.

In het kort:

De binnenlandse vraag herstelt in China door consumentenuitgaven, wat de in paniek verkerende wereld een voorzichtige dosis optimisme kan bieden.

In grote Chinese steden is ruim de helft van de restaurants weer open en ruim 80 procent van de winkels; wel blijven de verkopen achter.

Supermarktketens zijn als winnaar uit de bus gekomen.

Sportkledingwinkels herstellen van de dip in februari en kunnen in juni de jaar-op-jaar-groei hervatten.

Voor luxeartikelen is het een geluk bij een ongeluk dat allerlei mensen hun winkeltrips naar het buitenland annuleren.

De viruscrisis hakt er vooral in bij de verkopen van artikelen die niet onder de basisbehoeften vallen en bij de hotelsector.

"In de restaurants en winkels in China heerst weer bedrijvigheid nu er weer etentjes plaatsvinden en het winkelend publiek tevoorschijn komt na een maand thuis te hebben gezeten. Hoewel veel mensen nog steeds mondkapjes dragen en er nerveus uitzien wanneer ze door anderen omringd worden, betekenen hun uitjes het begin van een herstel op 's werelds grootste consumentenmarkt.”

“Met levensmiddelen gaat het duidelijk beter dan met luxeartikelen bij dit bescheiden en ongelijkmatige herstel. Vanwege de bredere economische onzekerheden stellen mensen nog steeds grote uitgaven uit: instantnoedels en diepvriesproducten verkopen goed, terwijl reisbureaus en hotels het nog steeds moeilijk hebben.”

“In diverse marktsegmenten zijn duidelijke tekenen van herstel te zien, al verloopt de normalisatie wel wat traag. Het vergt een sterker consumentenvertrouwen om de verbetering te behouden en dat hangt af van hoe goed China nu omgaat met geïmporteerde ziektegevallen om het virus volledig te bedwingen.”

Afhaalmaaltijden

“Op basis van wat we van operators horen, schatten we dat meer dan de helft van de restaurants in grote Chinese steden weer open zijn, al hebben velen kortere openingstijden dan gebruikelijk. Fast-foodketens doen het over het algemeen beter dan luxere gelegenheden, omdat veel klanten liever voor afhaalmaaltijden kiezen om infectierisico's te minimaliseren. Om gasten gerust te stellen, hebben restauranthouders maatregelen genomen als regelmatig desinfecteren en meer ruimte tussen de tafels.”

3103 afb1.png

“We hebben onderzocht dat de dagomzet bij veel grote restaurants nog veertig tot vijftig procent onder het niveau van voor de uitbraak blijft. Het kan nog een paar maanden duren voordat het herstel volledig is, gezien het kwetsbare vertrouwen van het publiek in het feit dat de virusuitbraak stevig is ingedamd."

Herstel van de detailhandel

“In heel China komen jongeren langzaam terug naar de winkelcentra. We schatten dat meer dan 80 procent van de winkels is heropend, hoewel hun gemiddelde dagelijkse verkoop vanaf maart 2019 gemiddeld met ongeveer veertig procent is gedaald. Sportkledingwinkels zoals Li Ning en Anta herstellen van een dip in februari en kunnen vanaf juni hun jaar-op-jaargroei hervatten.”

“Het aantal klanten blijft zwak bij luxe winkels, maar die kunnen misschien profiteren van de vraag van mensen die vroeger naar Europa vlogen voor designerhandtassen, maar nu in Beijing en Shanghai blijven om reisgerelateerde gezondheidsrisico's te minimaliseren. China heeft vorig jaar een heffing op luxeconsumptie verlaagd, als extra stimulering voor lokale bestedingen."

Supermarkten

“Doordat mensen basisbenodigdheden inslaan, zijn supermarktketens als winnaars uit de viruscrisis gekomen met bloeiende omzetten in het hele kwartaal. Marktleiders zoals Yonghui Superstores en Sun Art Retail realiseren naar verwachting een omzetgroei ten opzichte van de eerste drie maanden van vorig jaar. Online supermarkten hebben het nog beter gedaan door de stortvloed aan bestellingen."

3103 afb2.png

“De verkopen van artikelen die niet onder de basisbehoeften vallen, worden het zwaarst getroffen door de virusuitbraak. Hoewel een en ander begint te normaliseren, zal het tijd vergen om de psychologische impact van de gevolgen van de virusuitbraak op Chinese consumenten ongedaan te maken.”

Hard geraakte business

“Het is niet verrassend dat het virus een zware klap heeft uitgedeeld aan hotelexploitanten, aangezien mensen het eerste kwartaal zo min mogelijk reisden. De bezettingsgraad van veel Chinese hotels is gedaald tot enkelcijferige percentages, net als in Japan en Korea.”

"De ervaringen in China, van de eerste uitbraken tot de daaropvolgende lockdowns, zijn een voorspellende indicator geweest in deze wereldwijde pandemie. Nu kunnen de tekenen van een door de consument aangedreven herstel van de binnenlandse vraag een dosis voorzichtig optimisme bieden voor de in paniek verkerende wereld.”