Persbericht: Kempen European Private Equity Fund op ruim € 120 miljoen na tweede closing

Grafiek groei.jpg

Het private equity fonds van Kempen Capital Management (Kempen), het Kempen European Private Equity Fund, heeft bij de tweede closing op 14 juni 2019, ruim € 45 miljoen opgehaald. Na de tweede closing heeft het fonds een omvang van ruim € 120 miljoen.

De groep beleggers in het fonds bestaat voornamelijk uit (oud-)ondernemers, ervaren private-equitybeleggers en topfunctionarissen uit het bedrijfsleven. Ze zijn afkomstig uit zowel Nederland, België als Zwitserland. Sven Smeets, Co-Head Private Markets: ‘Deze groep van beleggers draagt bij aan de verbreding  van het investeringsnetwerk in onze thuismarkt. Ook medewerkers van Van Lanschot Kempen beleggen met hun eigen middelen in het fonds. Dit ‘eat your own cooking’-principe’ versterkt de gelijkschakeling van belangen tussen ons en onze investeerders, iets waar wij sterk in geloven.’

Het Kempen European Private Equity Fund is een closed-end beleggingsfonds met een minimale looptijd van 10 jaar. Het fonds is met name gericht op het kleine en het lagere middensegment van de van de Europese buy-out private equity markt. De strategie is gericht op private equity-investeringen in stabiele kleine en middelgrote ondernemingen die marktleider zijn in hun eigen niche. Familiebedrijven met een lange historie en begrijpelijk businessmodel zijn daar een goed voorbeeld van. Er wordt een langetermijnhorizon aangehouden, waarbij samenwerkingen worden aangegaan met investeringspartners in verschillende Europese regio’s.

Marvin de Jong, Director Private Markets, licht toe: ‘We hebben de laatste maanden meerdere directe investeringen afgerond en daarnaast hebben we samenwerkingen met lokale Europese investeringspartners aangekondigd. De portefeuille van het Kempen European Private Equity Fund wordt over een periode van drie tot vijf jaar gestaag opgebouwd. Een derde closing zal naar verwachting plaatsvinden in september. Wanneer dan de doelomvang van € 150 tot € 200 miljoen van het fonds wordt bereikt, zal dit tevens definal closing zijn.’