Capital Group: Prijszettingsvermogen in de strijd tegen inflatie

Capital Group: Prijszettingsvermogen in de strijd tegen inflatie

Inflatie
Inflatie (04)

Met een tragere economische groei en een stijgende inflatie biedt 2022 een wat ontmoedigend vooruitzicht voor beleggers. Maar een actieve selectie van bedrijven die een sterk prijszettingsvermogen hebben, kleurt het beeld misschien iets beter, aldus portfoliomanager Diana Wagner van Capital Group in ‘Pricing power can help companies fight inflation’.

De Amerikaanse inflatie steeg in september tot 5,4%, het hoogste niveau in 13 jaar. Dergelijke inflatieniveaus hollen de winstmarges van bedrijven uit en uiteindelijk ook het rendement voor beleggers. Maar sommige bedrijven kunnen gestegen kosten doorberekenen aan hun klanten, en zo hun winstmarges beschermen. Portfoliomanager Diana Wagner somt vier sectoren op waar dergelijke bedrijven te vinden zijn:

Gezondheidszorg: In de afgelopen 20 jaar zijn de kosten in de VS voor gezondheidszorg ongeveer 2,5 keer zo snel gestegen als de Amerikaanse inflatie, zoals gemeten door het PCE-inflatiecijfer dat door de Amerikaanse centrale bank wordt gevolgd.

Halfgeleiders: Het klassieke verhaal van een stijgende vraag en een beperkt aanbod. Door de consolidatie in de halfgeleiderindustrie zijn een paar dominante spelers overgebleven met prijszettingsvermogen in gespecialiseerde gebieden van de markt.

Dranken: Het vermogen om prijzen te verhogen zonder ernstige repercussies verschilt niet alleen van sector tot sector, maar ook binnen sectoren. In de voedings- en drankenindustrie kunnen drankenproducenten hogere kosten bijvoorbeeld beter doorberekenen aan de consument dan veel voedingsbedrijven. Dat komt omdat de drankenindustrie wordt gedomineerd door een paar spelers met een sterke merkbekendheid.

Videospelletjes: Een uitstekend voorbeeld in deze sector zijn de inkomsten uit gratis spelletjes zoals Apex Legends van Electronic Arts en Fortnite, uitgegeven door Epic Games. Free-to-play games genereren inkomsten via advertenties, waarvan de prijs kan worden verhoogd als de kosten stijgen, en via in-game aankopen. Spelers betalen voor virtuele kleding, wapens en andere benodigdheden voor hun spelfiguren. En de makers van deze spelletjes kunnen de prijs daarvoor naar eigen goeddunken vastleggen.