BlackRock: ‘Revenge spending’ van consumenten post-covid heeft impact op beleggers

BlackRock: ‘Revenge spending’ van consumenten post-covid heeft impact op beleggers

Consument.jpg

De wereldeconomieën gaan weer open en de hand gaat van de knip. Er komt een periode aan van massale  'revenge spending', zoals vermogensbeheerder BlackRock het noemt. De opkomst van de bestedingsinhaalslag heeft ook een impact op beleggers die moeten letten op de bestedingstrends. Dit stelt Nigel Bolton, co-CIO van BlackRock's Fundamental Equity Group, in het bijgevoegde rapport Reopening and ‘revenge spend”.

De lockdowns als gevolg van de pandemie hebben in veel ontwikkelde landen voor een grote toename gezorgd van opgepot spaargeld. Volgens Moody’s Analytics hebben Amerikanen bijvoorbeeld in totaal 2600 miljard dollar meer aan spaartegoed opgebouwd dan als er geen pandemie was geweest. Dit komt neer op ongeveer 12% van het Amerikaanse bbp.

“Nu economieën wereldwijd uit de lockdowns komen, gaat het geld weer rollen. Consumenten geven weer geld uit aan dingen als restaurants, reizen en recreatie", aldus Bolton, die eraan toevoegt dat de verwachting van een sterke economische groei de weg opent voor een ‘great reopening’ later in het jaar.

Een aantal sectoren gaat extra profiteren van de opening van de economieën en dit is ook al te zien in de waarderingen op aandelenmarkten. Er zijn volgens Bolton wel sectoren waarvan de koersen nog op achterstand staan. De Europese reissector loopt bijvoorbeeld vanwege alle reisbeperkingen achter op de Amerikaanse en dat blijft ook nog even zo, maar het gat wordt niet groter. Zodra de beperkingen worden opgeheven, zullen de aandelen van de Europese luchtvaartmaatschappijen weer een vlucht nemen. 

"Naarmate het herstel doorzet, doen beleggers er verstandig aan selectief te zijn en op zoek te gaan naar bedrijven die ook in 2022 en 2023 sterke winsten kunnen boeken", zegt Bolton. Dit zijn volgens hem niet alleen bedrijven die rechtstreeks hebben geprofiteerd van de crisis, maar ook bedrijven die het nieuwe bestedingsgedrag goed hebben aangevoeld, zoals maaltijdbezorgers en bedrijven die premium voeding maken voor huisdieren.

"Daarnaast blijft het van belang dat beleggers bedrijfskenmerken in de gaten houden die ervoor zorgen dat deze ondernemingen ook na de revenge spending-periode hun winstverwachtingen kunnen blijven overstijgen", besluit Bolton. "Consumenten verwachten dat de producten die ze kopen duurzaam zijn en dit is goed voor de aandelenkoersen van bedrijven die daaraan voldoen."