Ethenea: De financiële sector voelt nu al de impact van Brexit

Ethenea: De financiële sector voelt nu al de impact van Brexit

Verenigd Koninkrijk
Europa Engeland.jpg

Hoewel de Brexit-overeenkomst nog maar kort van kracht is, heeft deze al invloed gehad op de financiële sector. Volker Schmidt, Senior Portfolio Manager bij Ethenea Independent Investors, licht toe. 'Decennialang werd Londen beschouwd als het centrum voor grensoverschrijdende aandelenhandel. Brexit en het aflopen van de overgangsperiode lijken daar nu een einde aan gemaakt te hebben.'

De Aquis Exchange, het op één na grootste handelsplatform voor Europese aandelen in het Verenigd Koninkrijk, meldde dat 99,6 procent van alle transacties begin januari via zijn tweeledig platform in Parijs werd afgewikkeld. Hetzelfde werd gemeld door Cboe Global Markets (voorheen Chicago Board Options Exchange), zegt de expert.

Volgens informatie van Cboe werd ongeveer 90 procent van de aandelenhandel in de EU uitgevoerd in Amsterdam, terwijl in het voorbije jaar bijna het hele volume in Londen werd afgehandeld. Alleen al op de eerste handelsdag van het nieuwe jaar werd ongeveer zes miljard euro van Londen naar het Europese vasteland verplaatst, aldus Schmidt.

'Niet alleen loopt de Britse schatkist hierdoor belastinginkomsten mis, maar het is ook redelijk om aan te nemen dat bedrijven in de toekomst liever in de EU naar de beurs gaan om zo van vlotte en actieve handelsvoorwaarden te kunnen profiteren.'

Hieruit blijkt duidelijk dat Londen zijn status als Europees financieel centrum al heeft verloren. Schmidt verwacht dat dit proces waarschijnlijk onomkeerbaar is.

Impact op andere sectoren

'Geen tarieven voor goederen die bilateraal verhandeld worden tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU - dat was een van de belangrijkste redenen voor de Brexit-overeenkomst. Maar een paar weken na Brexit worden de problemen steeds duidelijker. 'Ten eerste klagen vooral kleine detailhandelaren en vrachtbedrijven over de toenemende bureaucratie en het papierwerk dat daarmee gepaard gaat',  zegt Ethenea's expert.

'Er zijn berichten over files aan de buitengrenzen, vrachtwagens die worden weggestuurd, en instortende bevoorradingsketens. Veel vervoersbedrijven hebben hun leveringen voorlopig opgeschort.'

Maar zelfs grote concerns schijnen overrompeld te zijn door de onzekerheden en zijn niet voldoende voorbereid. 'Opdat goederen in aanmerking zouden komen voor belastingvrijstelling, moet men kunnen aantonen dat ze afkomstig zijn uit de EU of het Verenigd Koninkrijk', legt Schmidt uit.

Als ze echter via het Verenigd Koninkrijk worden ingevoerd en vervolgens naar de EU worden uitgevoerd (met weinig of geen verdere verwerking), dan zouden de douanerechten van toepassing zijn. Neem bijvoorbeeld de 'Percy Pig'-snoepjes van Marks & Spencer. Die worden door Katjes in Duitsland geproduceerd. Mark & Spencer importeert deze snoepjes naar het Verenigd Koninkrijk en distribueert ze vervolgens ook naar Ierland. Voortaan zouden ze onderhevig zijn aan douanerechten.

'In de toekomst zullen bedrijven dus voor de keuze staan om ofwel de douanerechten te betalen ofwel om hun bevoorradingsketen aan te passen, zodat de magazijnen rechtstreeks kunnen worden bevoorraad zonder dat ze daarbij Britse faciliteiten hoeven in te schakelen. Dit laatste zal vooral voor KMO's grote uitdagingen met zich meebrengen', aldus Schmidt.

Stemrecht ontnomen aan beleggers

Op 11 maart 2019 kondigden de luchtvaartmaatschappijen Ryanair en Wizzair aan dat zij in geval van een Brexit het stemrecht aan hun Britse aandeelhouders zouden ontnemen. 'Begin dit jaar hebben ze dit voornemen uitgevoerd', zegt Schmidt.

De reden hiervoor was de regelgeving die voorschrijft dat vluchten binnen de EU alleen mogen worden uitgevoerd door luchtvaartmaatschappijen die voor het grootste deel in handen zijn van EU-aandeelhouders of in ieder geval onder hun controle staan. In het ergste geval zou een vliegverbod het resultaat zijn. Hoewel Ryanair in Ierland is gevestigd, komt een groot aantal van zijn aandeelhouders, voornamelijk institutionele beleggers en fondsen, uit Groot-Brittannië.

Hetzelfde zou gelden voor Wizzair, dat in Hongarije is gevestigd, zegt de Ethenea-expert. 'Dit zijn al de eerste effecten en er zullen er nog veel meer bijkomen, waarvan sommige een totale verrassing zullen zijn. We vinden het daarom verstandig om op elk vlak flexibel en gediversifieerd te zijn om zo voorbereid te zijn op verdere ontwikkelingen.'