Pim Rank: Betalingsuitstel Covid-19: balanceren op het slappe koord?

Pim Rank: Betalingsuitstel Covid-19: balanceren op het slappe koord?

Pim Rank
Op 3 september jl. is bij de Tweede Kamer het wetsvoorstel Tijdelijke wet COVID-19 SZW en Justitie en Veiligheid ingediend. Dit wetsvoorstel omvat een tijdelijke voorziening voor betalingsuitstel in verband met Covid-19, die in belangrijke mate overeenkomt met het eerder gepubliceerde wetsvoorstel voor een Tijdelijke Betalingsuitstelwet 2020.
Op grond van dit wetsvoorstel kan een ondernemer die wordt geconfronteerd met een jegens hem ingediend faillissementsverzoek, de rechtbank vragen de behandeling van dit faillissementsverzoek aan te houden. Als dit verzoek wordt toegewezen, heeft dit tevens tot gevolg dat de schuldenaar een uitstel van betaling wordt gegund jegens de schuldeiser die het faillissementsverzoek heeft ingediend. Zolang de aanhouding voortduurt, is de enkele omstandigheid dat de schuldenaar vóór de aanhouding een betalingsverplichting niet is nagekomen voor de schuldeiser geen grond voor wijziging, opschorting of beëindiging van zijn overeenkomst met de schuldenaar. Als het aanhoudingsverzoek wordt toegewezen, kan de rechtbank eveneens bepalen dat de schuldeiser zijn bevoegdheid tot verhaal op goederen die tot het vermogen van de schuldenaar behoren, niet kan uitoefenen zonder machtiging van de rechtbank. Wordt de schuldenaar geconfronteerd met een beslaglegging of executie van een zekerheidsrecht, dan kan hij de voorzieningenrechter vragen het beslag op te heffen of de executie te schorsen.
   
De rechtbank zal het verzoek van de ondernemer honoreren als deze tijdelijk niet aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen wegens een gebrek aan liquide middelen en dit liquiditeitstekort hoofdzakelijk of uitsluitend is ontstaan doordat de ondernemer wegens de uitbraak van het coronavirus of de daarmee verband houdende beperkende overheidsmaatregelen zijn bedrijf niet (volledig) heeft kunnen uitoefenen. Voorwaarde is wel dat voor de uitbraak van het coronavirus of de afkondiging van de daarmee verband houdende beperkende overheidsmaatregelen geen sprake was van financiële problemen en dat de ondernemer verdiencapaciteit en toekomstperspectief heeft. Ook mag de schuldeiser die het faillissementsverzoek heeft ingediend niet wezenlijk en onredelijk in zijn belangen worden geschaad. De toelichting gaat ervan uit dat de regeling ook effect heeft als sprake is van een schuldeiser uit een andere EU-lidstaat.
   
De regeling bouwt voort op de bestaande praktijk waarin de banken bedrijven die in de kern gezond zijn, uitstel van aflossing geven op kredieten tot EUR 50 miljoen en waarin rechtbanken terughoudend zijn bij de behandeling van beslagrekesten en faillissementsverzoeken. De verwachting is dat marktpartijen op basis van vrijwilligheid uitstel van betaling zullen blijven verlenen aan ondernemers die in verband met het coronavirus liquiditeitsproblemen ondervinden. Het kan echter niet worden uitgesloten dat partijen toch niet willen meewerken aan een betalingsregeling en kiezen voor een strategie om via een faillissementsverzoek of een verhaalsactie betaling af te dwingen. Doel van de regeling is om dit soort gedrag te voorkomen en daarmee ondernemers te behoeden voor vermijdbare faillissementen of verhaalsacties.
   
Natuurlijk is het van belang om faillissementen te voorkomen van bedrijven die in de kern gezond zijn, maar in verband met het coronavirus plotseling geen of nog maar een beperkte omzet hebben. Voorkomen moet echter ook worden dat schuldeisers in de problemen raken doordat hun schuldenaar via de rechter uitstel van betaling weet te verkrijgen. Dan zouden we te maken krijgen met de spreekwoordelijke hond die in de eigen staart bijt. De wet bevat dan ook een aantal waarborgen ter bescherming van de positie van de schuldeiser. Uiteindelijk is het echter aan de rechter om een afweging te maken tussen de belangen van de schuldenaar en de belangen van de schuldeiser. Dat blijft dus balanceren op het slappe koord.