Capital Group: Hoe corona de Chinese consument heeft veranderd

Capital Group: Hoe corona de Chinese consument heeft veranderd

China
China

De coronapandemie heeft de voorkeuren van de Chinese consument veranderd. Niet alleen kopen consumenten nog meer online, er is ook een duidelijker verschil tussen welgestelde Chinezen en Chinezen buiten de grootsteden, zegt Winnie Kwan, portefeuillebeheerder bij Capital Group in Hongkong in De coronapandemie heeft de voorkeuren van de Chinese consument veranderd. Niet alleen kopen consumenten nog meer online, er is ook een duidelijker verschil tussen welgestelde Chinezen en Chinezen buiten de grootsteden, zegt Winnie Kwan, portefeuillebeheerder bij Capital Group in Hongkong in China: 3 views on what’s next for its economy and stocks.

 

“Corona heeft de overstap naar digitale diensten versneld – denk aan online bestelde maaltijden en boodschappen, maar ook aan online medische diensten en onderwijs. Meituan-Dianping, het grootste Chinese platform voor de levering van voedsel en diensten, heeft Baidu inmiddels ingehaald en is nu het derde grootste Chinese internetbedrijf na Tencent en Alibaba.”

“Er is ook een toenemende focus op gezondheid en welzijn. Consumenten besteden een groter deel van hun portemonnee aan voedselveiligheid, lichaamsbeweging en gezondheidszorg. Ik verwacht in deze context ook een groei van verzekeringsproducten.”

“Wat ook opvalt, is dat corona het vertrouwen van welvarende consumenten in Tier 1- en Tier 2-steden niet heeft weggenomen. Uit ons onderzoek blijkt dat premiummerken en duurdere alternatieven nog steeds relevante thema's zijn. Luxegoederen, premium cosmetica en huidverzorging hebben zich sterk hersteld sinds de heropening van de Chinese economie in maart. Dit is ten goede gekomen aan multinationals met een aanzienlijke aanwezigheid in China. De Europese luxemerken ondervinden minder concurrentie van binnenlandse Chinese bedrijven.”

“Buiten grotere steden zoals Beijing, Sjanghai en Shenzhen zijn de mensen prijsgevoeliger geworden omdat ze bezorgd zijn over de werkgelegenheid. Miljoenen arbeidsmigranten zijn nog niet opnieuw aan de slag, en een groot aantal afgestudeerden probeert een baan te vinden.”

“Binnenlandse massamerken hebben het daarom moeilijk om hun prijszettingsvermogen op peil te houden. Via het internetplatform Pinduoduo kunnen consumenten prijzen vergelijken en goederen in bulk kopen. In het eerste kwartaal zag het bedrijf zijn gemiddelde maandelijkse gebruikers stijgen tot 487 miljoen. Dat is 68% meer dan een jaar geleden.”

“Tot slot zouden de komende 12 tot 24 maanden ook de reispatronen moeten verschuiven van internationale naar binnenlandse bestemmingen. Dat heeft uiteraard te maken met de internationale reisbeperkingen maar ook met het feit dat prijsgevoelige consumenten de vinger wat meer op de knip houden.”