M&G: Niet alle vliegtuigbouwers aan de grond door coronacrisis

M&G: Niet alle vliegtuigbouwers aan de grond door coronacrisis

Het mag geen nieuws heten dat commerciële luchtvaart en daaraan gelieerde bedrijven het zwaar hebben, heel zwaar. Als het gaat om defensieaandelen is het echter een heel ander verhaal, al hebben ook die een klap gekregen.

Dat stelt Tim Alexander, aandelenanalist bij M&G. Volgens hem zullen defensiebedrijven dit jaar en in de toekomst minder pijn lijden onder de streep dan veel andere sectoren. “Dit komt vooral doordat er in de VS weinig tot niets zal worden bezuinigd op defensie, omdat het land te allen tijde in een soort staat van paraatheid verkeert. Ook zal in veel andere landen geen bezwaar worden gemaakt tegen staatsleningen om defensie-uitgaven te financieren”, aldus Alexander.

“Aan de commerciëleluchtvaartkant zijn er grote vliegtuigproducenten en een aantal bedrijven die onderdelen maken zwaar getroffen door het feit dat het luchtverkeer nagenoeg stilligt. Die aandelen zijn massaal van de hand gedaan. Daarentegen zijn er een aantal grote beursfondsen die voor 100% van hun omzet afhankelijk zijn van defensiebegrotingen. Die aandelen zijn veel minder hard gedaald en weerspiegelen het klimaat van risicoaversie”, aldus Alexander.

Er zijn echter ook bedrijven die een beetje tussen wal en schip vallen, weet Alexander. “Hun omzetstroom komt uit zowel de commerciële luchtvaart als uit defensie. Zij hebben over het algemeen te kampen met het imago onder beleggers van het zijn van ofwel een defensiebedrijf ofwel een commerciëlevliegtuigbouwer. Dat onterechte imago biedt kansen. Actieve managers hebben de kennis en ervaring in huis om goed uit te zoeken welke bedrijven op de middellange termijn zullen overleven. Het komt er dus op neer om het kaf van het koren te scheiden.”