DWS: Is beleggen in infrastructuur nu wel een goed idee?

DWS: Is beleggen in infrastructuur nu wel een goed idee?

Infrastructuur
Infrastructuur.jpg

Overheden en centrale banken zullen wellicht geld vrijmaken om belangrijke infrastructuurprojecten door te laten gaan. Tegelijk neemt de volatiliteit van de creditspreads in sommige infrastructuursegmenten toe. Dat blijkt uit het nieuwe rapport ‘The Impact Of Covid-19 On European Private Infrastructure’ van vermogensbeheerder DWS.

In de Amerikaanse high yield energiesector die gekoppeld is aan de scherpe daling van de olieprijzen neemt bijvoorbeeld het risico toe dat een tegenpartij niet kan leveren, terwijl er wel al betaald is. Ook sectoren zoals transport hebben te maken met een kelderende vraag. Vooral de luchtvaart is hard getroffen, IATA verwacht dat de bezettingsgraad van vliegtuigen in 2020 met een kwart daalt. Dit heeft een aantal luchtvaartmaatschappijen al fors in de problemen gebracht.

Digitale infrastructuur

Het vrachtververvoer daarentegen, is redelijk op peil gebleven. De vraag naar energie ligt in Europa wel weer een stuk lager als gevolg van het feit dat veel productiefaciliteiten nagenoeg stilliggen. Gereguleerde nutsbedrijven ondervinden weinig last van de crisis. In de huidige marktomstandigheden blijkt digitale infrastructuur van cruciaal belang omdat er overal ter wereld van thuis uit wordt gewerkt. Het gebruik van dergelijke digitale infrastructuur door consumenten zal in bepaalde landen alleen maar toenemen, aldus de experts van DWS.

Volgens de vermogensbeheerder is het voor private infrastructuurbeleggers van cruciaal belang om te blijven focussen op de lange termijn. De luchtvaart verkeert nu weliswaar in zeer zwaar weer, maar zal op den duur weer profiteren van een sterke stijging van het aantal passagiers. Hoofdzakelijk aangejaagd door demografische factoren, liberalisering en het feit dat de Aziatische markt rond 2035 zal zijn verdubbeld.

Veilige haven en kansen

Private infrastructuur kan in het huidige klimaat zeker als veilige haven dienen. Projecten rusten namelijk op stabiele en voorspelbare cashflows en zijn reëel gewaardeerd. Daarom is het volgens DWS niet te verwachten dat de turbulentie op de financiële markten grote impact heeft op de waarde van private infrastructuurbezittingen. Maar als beursgenoteerde infrastructuurbeleggingen door de crisis in de problemen komen, kan dat volgens DWS in de loop van 2020 ook een effect hebben op de waarde van private bezittingen.

Zoals tijdens elke crisis zijn markten enigszins verstoort, maar dat brengt zeker ook kansen met zich mee. Er komen nieuwe assets op de markt, meer kansen om alfa te genereren of er is sprake van betere instapprijzen. Beleggers die willen instappen kunnen in hun waardetoetsingen de aanzienlijke afname in dividenduitkeringen meenemen, vooral als het gaat om luchthavens.

Hefboomwerking

DWS denkt dat de businessmodellen van de meeste infrastructuur overeind blijven of zich zullen herstellen op de middellange termijn. De vermogensbeheerder verwacht aanhoudende lage rentetarieven; de rente heeft een directe invloed op de financieringskosten en heeft daarom een aanzienlijk effect op de kosten van infrastructuurprojecten. Dit komt door de vaak grote hefboomwerking die bij infrastructuur gangbaar is.

Daarnaast wordt de rente vaak meegenomen in de verdisconteringsvoet die wordt gehanteerd bij het waarderen van de objecten. Een lagere rente kan dus de waardering van een object omhoog stuwen, omdat de toekomstige verwachte kasstromen tegen een lagere rentevoet worden verdisconteerd.