Capital Group: Gezonde groei van gaming zet door

Capital Group: Gezonde groei van gaming zet door

Technologie
Apps - Social Media.jpg

De wereldwijde inkomsten uit videogames zijn vorig jaar met 11% gestegen. Volgens vermogensbeheerder Capital Group zal die groei zich doorzetten omdat (interactief) gamen steeds populairder wordt.

Videogames worden mainstream, onder meer dankzij de vele games voor smartphones en tablets. Zo hoef je geen dure gameconsole of pc meer te hebben om een game te kunnen spelen. Daarnaast heeft de populariteit van internet-streaming en gratis games de markt geopend voor meer gamers dan ooit tevoren.

Videogames zijn zo het snelst groeiende segment van de wereldwijde entertainmentsector. China is 's werelds snelst groeiende markt voor videogames, met een omzetstijging van ongeveer 14% per jaar. Het land telt 598 miljoen gamers, en volgens een studie van onderzoeksbureau Niko Partners speelt ongeveer 95% mobiel.

Opvallend: de populairste videogames genereren veel meer inkomsten dan individuele films, boeken of muziek. Zo kroonde het videospel Grand Theft Auto V zich eerder dit jaar tot het best scorende entertainmentproduct aller tijden. GTA V heeft sinds de lancering zes jaar geleden meer dan 90 miljoen exemplaren verkocht, en ongeveer 6 miljard dollar aan inkomsten gegenereerd.

Dat is ruim het dubbele van de film met de hoogste brutowinst aller tijden, ‘Avengers: Endgame’. Sinds de film in april 2019 werd uitgebracht, heeft die wereldwijd ongeveer 2,79 miljard dollar opgeleverd. De vorige recordhouder, ‘Avatar’ uit 2019, behaalde 2,78 miljard dollar.

De drie grootste gaming-bedrijven naar gaming-inkomsten zijn Tencent, Microsoft en Activision Blizzard. Het bekende Chinese Tencent is een gigantisch technologieconcern en veruit het grootste gaming-bedrijf ter wereld.

In de VS is Microsoft de grootste, vooral dankzij de Xbox-console, de belangrijkste concurrent van Sony's PlayStation en Nintendo's Switch. Gaming is goed voor minder dan 10% van de jaarlijkse inkomsten van Microsoft, maar het is een belangrijke activiteit voor het bedrijf.

Het Californische Activision Blizzard ten slotte is een van 's werelds grootste uitgevers van videogames. Het bedrijf heeft veel iconische titels in zijn portfolio, waaronder Call of Duty, World of Warcraft en Overwatch.