VanEck komt met eerste eSports ETF in Nederland

VanEck komt met eerste eSports ETF in Nederland

Opkomende markten Azië Valuta Verenigde Staten

Beleggers kunnen nu beleggen in de ‘toekomst van de sport’ met de VanEck Vectors Video Gaming and eSports UCITS ETF

•De markt voor videospellen evolueert snel, zowel in het kansspel- als het evenementensegment

•Verwachte omzet wereldwijd in video- en online gaming 2019 USD 150 mrd

Amsterdam, 10 juli 2019 - VanEck komt met de eerste eSports ETF in Nederland. Hiermee biedt de vermogensbeheerder de eerste ETF in dit innovatieve bedrijfssegment aan. Nederlandse beleggers kunnen de VanEck Vectors Video Gaming and eSports UCITS aankopen via Deutsche Börse (Ticker: ESP0) en/of via de London Stock Exchange genoteerd  in Amerikaanse dollars en in Britse ponden (Ticker USD: ESPO / Ticker GBP: ESGB).

 eSports is dé sport van de digitale generatie en is uitgegroeid van een niche-activiteit tot een massafenomeen dat dagelijks door miljoenen kijkers wordt gevolgd via live streaming of in evenementenhallen.

 'Nog maar een paar jaar geleden waren uitverkochte stadions, miljoenen kijkers, toonaangevende sponsors en opmerkelijke marketingactiviteiten voorbehouden aan de grote traditionele in- en outdoor sportevenementen. Maar vandaag de dag is het ook gericht op de wereld van videospellen en eSports', legt Ed Lopez, hoofd van ETF Product bij VanEck, uit.

 Gaming genereert vergelijkbare kijkcijfers als prime time events
'De markt voor videospellen bevindt zich in een fase van transformationele groei en zal naar verwachting in 2019 een omzet genereren van bijna USD 150 miljard, een stijging van ongeveer tien procent ten opzichte van 2018. Een van de groeifactoren voor de sector is de opkomst van professionele, concurrerende videospellen. Terwijl de NFL Superbowl in 2018 bijvoorbeeld ongeveer 106 miljoen Amerikaanse kijkers bereikte, hebben ongeveer 100 miljoen mensen over de hele wereld de finale van de ‘League of Legends 2018 World Championships’ gezien. Dit jaar konden 454 miljoen kijkers worden bereikt via professionele sportevenementen. Sinds 2015 heeft eSports een gemiddelde omzetgroei van bijna 40 procent geregistreerd en profiteert het van een jong en welvarend publiek. In Europa hebben bekende voetbalclubs zoals Manchester City, Barcelona, Ajax en Paris St-Germain hun eigen eSportafdelingen, waarmee ze inspelen op de digitale trend.

 'Azië loopt voorop in deze ontwikkeling en is goed voor ongeveer 50 procent van het wereldwijde eSportpubliek. Voor de volgende Aziatische Spelen in 2022 in Hangzhou, China, worden eSports zelfs officiële evenementen, naast traditionele vormen van sport', zegt Dominik Schmaus, Product Manager bij VanEck. 'We verwachten dat gevestigde videogamebedrijven het meest zullen profiteren van de opkomst van de eSport, door middel van partnerships, competitie-eigendom, sponsoring, franchising en andere marketingactiviteiten. ESsports heeft videospellen uit de woonkamer en in de stadions gebracht', vervolgt Lopez. De gemiddelde consument in het eSportsegment is onder de 30 en is daarom zeer jong in vergelijking met de kijkers van traditionele vormen van sport. ESports wordt steeds populairder en zowel de technologie als de spellen en evenementen ontwikkelen zich in harmonie met de behoeften van de consument. Door te beleggen in bedrijven in dit segment kunnen beleggers profiteren van deze groeimogelijkheden op de lange termijn.

 De ETF VanEck Vectors Video Gaming and eSports UCITS biedt beleggers de mogelijkheid om de algemene prestaties van bedrijven die actief zijn in het videospel- en e-sportsegment te volgen. Het streeft ernaar om de prijs en de rendementsprestaties van de MVIS® Global Video Gaming en eSports Index zo goed mogelijk na te bootsen, vóór kosten. De index brengt de waardeontwikkeling van het wereldwijde videospel- en eSportsegment in kaart en omvat, onder het pure-play-concept, uitsluitend bedrijven die meer dan 50 procent van hun inkomsten genereren door middel van videospellen en eSports.