Bpf Beton winnaar 13de PBM Communicatieprijs

Bpf Beton winnaar 13de PBM Communicatieprijs

Pensioenfondsen
Award.jpg

Op donderdagavond 9 mei werd in het Amsterdamse Planetarium voor de dertiende keer de PBM Communicatieprijs uitgereikt. Winnaar werd Bpf Beton, het bedrijfstakpensioenfonds voor de Betonproductenindustrie. Tijdens de prijsuitreiking benadrukte de waarnemend juryvoorzitter het belang van een goed en hecht contact tussen fonds en deelnemers. “Juist als de deelnemer zich meer betrokken en gehoord voelt, zal hij ook eerder geneigd zijn om eens naar een site te gaan of zijn UPO te bekijken”, aldus Wijnanda Rutten donderdagavond.

De juryvoorzitter ging vanuit communicatieperspectief kort in op de huidige positie van de pensioensector: “De fragiele reputatie van de sector maakt het lastig om effectief te communiceren met deelnemers. Maatwerk, goed aansluiten op de belevingswereld van je deelnemers helpt daarbij. Er is inventiviteit nodig, en ook het lef om eens wat anders te proberen. De winnaar van dit jaar laat zien dat dat kan.” Gelet op het steeds verder uiteen lopen van de aard van de inzendingen, heeft de jury na de uitreiking van 2017 besloten om voortaan slechts één prijs uit te reiken en daarmee af te zien van de eerder gehanteerde categorieën.

Bpf Beton brengt pensioen dichterbij door verhalen

Bpf Beton is ervan overtuigd dat hun deelnemers eerder worden geboeid door verhalen over pensioen dan door pensioentekst met inhoudelijke – vaak ingewikkelde – informatie. Verhalen waarin een deelnemer zich herkent, brengen het onderwerp dichterbij en leggen zo een basis om de noodzakelijke informatie wél effectief over te brengen. De verhalen worden gepubliceerd in een nieuw blad, Voor Nu en Later, en zijn uit het leven gegrepen. Daarnaast zijn er regelmatig ontmoetingen tussen bestuursleden en deelnemers, dat heeft geleid tot een groter vertrouwen in het fonds. Daarmee hebben ze gekozen voor een afwijkende benadering in pensioencommunicatie.

Wat de jury aansprak in deze benadering is de keuze voor een beproefde, bijna retro- achtige aanpak in een tijd dat de nadruk in pensioencommunicatie steeds meer op digitaal is komen te liggen. Dat het een het ander kan versterken, blijkt uit een stijging van het websitebezoek van zo’n 50% na elke uitgave van het blad. Al met al heeft een goede kennis van de eigen doelgroep geleid tot een effectieve aanpak van communicatie en een door de deelnemers zeer gewaardeerd contact met hun fonds. De prijs bestond uit een speciaal voor PBM door de bekende Nederlandse beeldhouwer Jos Gielen in brons vervaardigde sculptuur. De deskundige jury bestond uit prominente personen uit de pensioenwereld.

Veranderde wetgeving dwong pensioenfondsen in 2007 om hun communicatie te verbeteren. Inmiddels heeft de onrust naar aanleiding van onderdekking en pensioenverlaging de noodzaak van effectieve pensioencommunicatie alleen maar onderstreept. Om de ontwikkeling van pensioencommunicatie verder te stimuleren heeft het vakblad Pensioen Bestuur & Management in 2007 de jaarlijkse PBM Communicatieprijzen in het leven geroepen. Door in te schrijven kunnen fondsen en uitvoerders, maar ook werkgevers en andere partijen die een sterk en effectief communicatiebeleid voeren of ondersteunen ook de erkenning krijgen die ze verdienen, én anderen stimuleren.